Referat Prasowy
Urząd Miejski w Gdańsku
Data publikacji 14:15
Podsumowanie Jarmarku Bożonarodzeniowego
Pełen nowości, na większej przestrzeni, jeszcze bardziej atrakcyjny i oryginalny. Trwający 36 dni, tegoroczny Jarmark Bożonarodzeniowy w Gdańsku przechodzi do historii jako jeden z najlepszych. Poza handlem, możliwością zrobienia świątecznych prezentów, bogatym programem artystycznym i urozmaiconą ofertą gastronomiczną, Jarmark i jego uczestnicy wspólnie dzielą się dobrem. Zebrana podczas trwania Jarmarku kwota ponad 55 tysięcy złotych wesprze działania Fundacji Hospicyjnej z Gdańska.
Tegoroczny Jarmark Bożonarodzeniowy był największy w swojej ponad 20-letniej historii i zajął przestrzeń ok. 8500 m2 powierzchni. Świąteczne domki, prócz Targu Węglowego, po raz pierwszy można było spotkać w tunelu pod ul. Okopową, na ulicy Bogusławskiego i Tkackiej, gdzie znajdował się też sklep artystów i rzemieślników, którzy z powodów pandemicznych nie mogli handlować w Zbrojowni.
32 dni programu kulturalnego – 100 wydarzeń
- Cieszymy się, że tegoroczna formuła spodobała się wystawcom i gościom Jarmarku - takie pozytywne sygnały docierają do nas – podsumowuje Andrzej Bojanowski, prezes Międzynarodowych Targów Gdańskich, organizator Jarmarku Bożonarodzeniowego. - Powiększenie przestrzeni Jarmarku o ulice Bogusławskiego i Tkacką okazało się strzałem w dziesiątkę. Podobnie jak termin rozpoczęcia - o co wnioskowali zresztą sami wystawcy. Praktycznie każdego dnia Jarmarku nasi goście, szczególnie najmłodsi, mogli skorzystać z atrakcyjnego programu. W ciągu 32 dni odbyło się blisko 100 świątecznych wydarzeń. Było wiele radości, magicznych momentów i niezapomnianych chwil. Bo Jarmark Bożonarodzeniowy ma wyjątkowy, świąteczny klimat, który wszystkim otwiera serca – dodaje prezes Bojanowski.
- 19 listopada, jako data rozpoczęcia jarmarku to bardzo dobre rozwiązanie - podkreśla gastronom Artur Piórkowski. - Już od pierwszego weekendu mieliśmy dobry handel, nieco mniejszy ruch zaobserwowaliśmy w ostatnim tygodniu trwania wydarzenia.
Wystawcy w liczbach
- 121 świątecznych stoisk w domkach, kramach i karczmach,
- 49 stoisk gastronomicznych z ofertą z 13 kuchni świata,
- 46 stoisk ze świątecznymi prezentami i dekoracjami
- 26 stoisk z produktami spożywczymi i regionalnymi przysmakami
Hity Jarmarku Bożonarodzeniowego
Najczęściej kupowane świąteczne upominki:
- dziadki do orzechów,
- świece sojowe i zapachowe,
- miody różne, nalewki,
- czapki, szale, skarpety, rękawice,
- pierniki, lizaki świąteczne,
- stroiki, bombki, ozdoby choinkowe,
- kubeczki świąteczne.
Premierowe hity Jarmarku Bożonarodzeniowego
3 nowe lokalizacje: Bogusławskiego, Tkacka, Tunel pod ul. Okopową
- bajkowa scena z tronem św. Mikołaja i magiczną ciuchcią ze scenografią przygotowaną przez Kwiaciarnię „Prosta Forma” – rekord zdjęć robionych przez odwiedzających,
- świetlisty dach nad głowami na ul. Bogusławskiego,
- Domek Świętego Mikołaja, a w nim świąteczne, dedykowane upominki,
- nowe iluminacje: zegar, tron, 2 kandelabry, bombka,
- 3 zakątki: Radosny, Mikołaja, Łosia,
- kierunkowskazy – Dziadki do Orzechów,
- nowa karuzela wenecka,
- igloo z atrakcjami,
- kula śnieżna napędzana rowerem,
- Brama Adwentowa – otwierana po raz pierwszy przez Żołnierzy Garnizonu,
- InPost – nowe rozwiązanie bezpłatnej wysyłki towarów dla Wystawców i klientów.
Gastronomiczne hity
Na słono:
- kiełbasa w bułce: currywurst (bratwurst)
- placki ziemniaczane
- grzaniec
- pierogi
- pajda
Na słodko:
- gorąca czekolada
- owoce w czekoladzie
- donaty
- kołacze
Ciekawostki
- na dekorację zużyto 350 choinek – dzięki uprzejmości Lasów Państwowych,
- jarmark oświetlało 1100 żarówek,
- 480 m2 to powierzchnia świetlistego dachu na ul. Bogusławskiego,
- podczas otwierania okienek Kalendarza Adwentowego rozdano dzieciom 100 kg. cukierków od fundatora - Zakładu Przemysłu Cukierniczego "Bałtyk",
- wypito ponad 121 tys. kubeczków grzańca, którego 100 rodzajów alkoholowych i bezalkoholowych sprzedawano na 33 stoiskach,
- podczas jarmarku i w sklepie online www.sklep.visitgdansk.com sprzedano w sumie 3000 jarmarkowych kubków ceramicznych wytwarzanych na specjalne zamówienie w małej rodzinnej pracowni ceramiki ozdobnej w Tułowicach.
Jarmark wspiera Hospicjum
Międzynarodowe Targi Gdańskie i Grupa GPEC podczas trwania Jarmarku przeprowadziły akcję wsparcia Fundacji Hospicyjnej prowadzącej Hospicjum dla Dzieci i Dorosłych im. ks. E. Dutkiewicza SAC. Świąteczne atrakcje nabyć można było na stoisku Fundacji. W magicznym igloo na darczyńców czekała niespodzianka - za pomocą magicznej różdżki w środku zimy przenosili się oni na tropikalną wyspę i robili oryginalne pamiątkowe zdjęcia z Mikołajem na plaży. Wykupienie biletu-cegiełki o wartości 10 zł umożliwiało też włączenie kolorowych światełek w ogromnej kuli z postacią św. Mikołaja. Na ten szczytny cel przekazana została także część kwoty uzyskanej ze sprzedaży oficjalnych produktów jarmarkowych.
- Wspólnymi siłami, dzięki zaangażowaniu wielu życzliwych nam osób, udało się uzyskać kwotę 55 555 zł - informuje dr Anna Janowicz, prezes Fundacji Hospicyjnej w Gdańsku. - To wyjątkowy zestaw: piątek i wyjątkowy prezent na koniec roku – bardzo dla nas ważny, bo tylko dzięki szczodrości Darczyńców możemy zapewnić opiekę ok. 1000 ciężko chorym dzieciom i dorosłym każdego roku, pomagać ich rodzinom i osobom w żałobie. Bez tego wsparcia nie moglibyśmy realizować pomocy na taką skalę, jak robimy to teraz. Jesteśmy za nie bardzo wdzięczni. Dziękujemy!
- I kolejny raz mieszkańcy Gdańska oraz goście odwiedzający Jarmark Bożonarodzeniowy pokazali, że w święta potrafimy robić naprawdę niezwykłe rzeczy. Tegoroczna konwencja szczypty magii, połączona z zabawą i pomocą Fundacji Hospicyjnej dała wynik, który super nas cieszy. A, że pomysłów na magiczne jarmarkowe atrakcje nam nie brakuje, już teraz wspólnie z Międzynarodowymi Targami Gdańskimi zachęcamy kolejne firmy do wsparcia naszej przyszłorocznej akcji - zachęca Marcin Lewandowski, prezes zarządu GPEC.
#DajSerceNaŚwięta
Podczas trwania Jarmarku Bożonarodzeniowego można było również:
- wziąć udział w „Dniu Dawcy Szpiku podczas Jarmarku Bożonarodzeniowego w Gdańsku”,
- oddać krew w KrwioBusie i wziąć udział w akcji "Oddaj Krew w ramach Gdańskiego Tygodnia Wolontariatu",
- dać drugie życie zabawkom i zostawić je w specjalnej szafie na maskotki (odwiedzający przekazali ponad 1 tys. maskotek i zabawek dla potrzebujących dzieci, a także 100 wziętych z Magicznej Szafy znalazło nowych właścicieli). #ToyCrossing ma moc!,
- w Plenerowym Punkcie Szczepień prowadzonym przez Podmiot Leczniczy COPERNICUS zaszczepiło się 2330 osób,
- odbyły się dwie Wigilie dla osób ubogich i bezdomnych zorganizowane przez Miasto Gdańsk i Duszpasterstwo Akademickie „Górka” działające przy Kościele św. Mikołaja.
Odwiedzający Jarmark
- to przede wszystkim rodziny z dziećmi,
- kobiety, osoby w wieku 25-55 lat przyprowadzają swoje rodziny na Jarmark, by tu ciekawie i rodzinnie spędzić czas,
- potwierdzony rekordzista odwiedził Jarmark i robił zakupy 17 razy!,
- największa liczba odwiedzających przypadła na pierwszy oraz Mikołajkowy Weekend Jarmarku (4-5.12).
„Jak zwykle mieszkańcy i goście nie zawiedli” podsumowuje Jacek Padoł, oferujący produkty marki Art Wooden Corner. „Nasz jarmark jest jednym z najlepszych w Europie. Oprawa, atrakcje, barwne parady i iluminacje to najwyższy poziom, mogę to powiedzieć, bo uczestniczymy w wielu jarmarkach na zachodzie i północy Europy.”
W konkursie punktowym organizowanym przez Visit Gdańsk wzięło udział 710 uczestników, którzy zgromadzili 25 000 punktów. Wśród uczestników byli również turyści zagraniczni z Chorwacji, Hiszpanii, Malty, USA i Włoch.
Strona Jarmarku Bożonarodzeniowego www.bozonarodzeniowy.pl wyświetlona została ponad 136 tysięcy razy. Odwiedzana była przez internautów z USA, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Norwegii, Czech, Austrii, Irlandii i Holandii, którzy szukali na niej informacji o wydarzeniach programowych i atrakcjach Jarmarku.
Już dziś zapraszamy na przyszłoroczny Jarmark Bożonarodzeniowy, który odbędzie się w terminie 18.11-24.12.2022.