Patryk Rosiński
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni
Data publikacji 10:00
Lekcje Obywatelskie i Gdański Tydzień Demokracji
Warsztaty, debaty, miniwykłady i spotkania autorskie wokół książek. Od 11 do 15 października potrwa Gdański Tydzień Demokracji. W tym roku wiele aktywności adresowanych jest do przedszkolaków, uczniów i studentów, a wspólne hasło brzmi: Nasze prawa i wolności. Większość wydarzeń ma charakter otwarty, a część z nich odbędzię się online.
– Odpowiedzialności ze demokrację nie można porzucić, zbyć, komuś przekazać. Wiemy o tym zapewne, ale w praktyce bywa różnie. Stąd idea Gdańskiego Tygodnia Demokracji, święta świadomych i aktywnych obywateli. Chcemy dyskutować, słuchać ekspertów, znajdować rozwiązania dla aktualnych problemów – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – Szczególnie zależy mi na młodych, bo to oni od nas przejmą pałeczkę w sztafecie pokoleń oraz nauczycielach, którzy na co dzień troszczą się o ten nasz największy narodowy skarb. Serdecznie zapraszam gdańszczanki i gdańszczan na Gdański Tydzień Demokracji.
Zaangażowanie w Gdański Tydzień Demokracji przeszkoli i szkół w liczbie 65 placówek, co stanowi niemal 40 proc. gdańskiej bazy, to tegoroczna nowość. Tym samym zainagurowany zostanie pilotażowy projekt pod nazwą Gdańskie Lekcje Obywatelskie. W każdej placówce, która przystąpiła do projektu, w najbliższym roku szkolnym zrealizowanych zostanie sześć lekcji. Ich przesłaniem jest edukowanie dzieci i młodzieży do aktywnego życia obywatelskiego. Scenariusz zajęć przygotowali eksperci – nauczyciele należący do sieci Kreatywna Pedagogika, innowacyjnego projektu doskonalenia zawodowego gdańskich nauczycieli, realizowanego od siedmiu lat przy Wydziale Rozwoju Społecznego gdańskiego magistratu.
Co ciekawe, na start Gdańskiego Tygodnia Demokracji we wszystkich szkołach, które przystąpiły do projektu Gdańskich Lekcji Obywatelskich, odbędą się o tej samej porze wybory do samorządów uczniowskich, poprzedzone kampanią wyborczą na wzór tej dorosłej, jaką znamy z wyborów parlamentarnych czy samorządowych, oraz głosowania budżetów uczniowskich.
– Takie działania owocują zaangażowaniem uczniów w sprawy szkoły. Dają praktyczną wiedzę i umiejętności, a także poczucie sprawstwa i przekonanie, że zmiana jest możliwa. A w skali całego miasta czynią z nas, wszystkich uczniów i nauczycieli, wspólnotę na wzór tej dużej, narodowej wspólnoty – mówi dr Agnieszka Tomasik, koordynatorka Kreatywnej Pedagogiki i dyrektorka Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdańsku.
Już następnego dnia, nauczyciele i powołani mocą głosów wyborczych członkowie nowych samorządów szkolnych wezmą udział w specjalnie do nich adresowanych wykładach i warsztatach, podczas których usłyszą nie tylko ekspertów, ale i swoich zaangażowanych obywatelsko rówieśników.
– To prawdziwa radość, że będziemy gościć młodych ludzi w Europejskim Centrum Solidarności, edukacja do demokracji to jedna z misji naszej instytucji – mówi Patrycja Medowska, zastępczyni dyrektora ECS ds. kultury obywatelskiej. – Mamy bardzo wiele tematów do omówienia. Od dobra wspólnego, przez zagrożenia, które czyhają na nasze wolności, aż po prawa do nieposłuszeństwa obywatelskiego.
W programie znajdą też coś dla siebie dorośli. Studentów może zainteresować debata na Uniwersytecie Gdańskim – „Na ulicach i na ekranach monitorów – o różnych formach uczestniczenia w demokracji”. Rodzicom polecamy dwie aktywności. Debatę pod hasłem „Edukacja i demokracja. Jak mogą się uzupełniać?”, w której udział zapowiedziała m.in. Agnieszka Holland – reżyserka, scenarzystka, przewodnicząca Europejskiej Akademii Filmowej, pierwsza kobieta w 46-letniej historii Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych, która zdobyła Platynowe Lwy za całokształt twórczości. A także wieczór autorski wokół głośnej książki prof. Marcina Matczaka, służbowo radcy prawnego, prywatnie taty Maty, traktującej o relacji ojca z synem, patodemokracji i potrzebie rebelii – „Jak wychować rapera. Bezradnik” (Znak, 2021).
Pracodawców i ekspertów rynku pracy powinna zainteresować debata – „Marazm już był. Czas na zaangażowanie”, podczas której uczestnicy będą poszukiwać odpowiedzi na pytania, jak zmieniać strukturalne warunki pracy, edukacji i życia tak, żeby zbudować w młodych ludziach zaangażowanie. Tym zaś, których pasją jest czytanie, rekomendujemy spotkanie z gośćmi z Krakowa – Henrykiem Woźniakowskim, publicystą, wydawcą i tłumaczem, przez 30 lat prezesem Społecznego Instytutu Wydawniczego Znak oraz dr Dominiką Kozłowską, publicystką, filozofką i działaczką społeczną, która w tym roku przejęła stery wydawnictwa. Mowa będzie m.in. o roli wydawcy w budowaniu demokracji, gustach czytelniczych Polaków i przyszłości książek.
Pełen program dostępny jest w załączniku.