Przeglądarka IE 11 nie jest wspierana na witrynie. Proszę skorzystać z nowej przeglądarki Edge firmy Microsoft

Referat Prasowy Urzędu Miejskiego w Gdańsku

All About Freedom Festival w ECS

Referat Prasowy
Urząd Miejski w Gdańsku

Data publikacji 13:00

All About Freedom Festival w ECS i online

Pięć dni w ECS i siedem dni online. W środę, 6 października rozpocznie się 15. edycja filmowego ALL ABOUT FREEDOM FESTIVAL. W programie dokumenty i fabuły, cztery polskie premiery, dwa przedpołudnia dla dzieci, spotkania z twórcami, debaty i muzyka. W trakcie wydarzenia publiczność i jury przyznają swoje nagrody dla najlepszego filmu.

Po rocznej przerwie spowodowanej pandemią, kiedy festiwalowe projekcje można było oglądać wyłącznie online, ALL ABOUT FREEDOM FESTIVAL wraca do sali kinowej w Europejskim Centrum Solidarności. Od 6 do 10 października zaprezentowanych zostanie czternaście filmów.

Dwa przedpołudnia poświęcono dzieciom (8–11 lat), każdego dnia będą film i warsztaty.

Z myślą o osobach niewidomych i słabowidzących, dwa filmy zostaną wyświetlone z cichą audiodeskrypcją. W programie szczegółowo opisano, w jakich językach prowadzana jest opowieść, a w jakich są podpisy list dialogowych, aby w projekcjach mogły wziąć udział również osoby nie władające językiem polskim.

Pełen program dostępny jest na stronie fesitwalowej

Od 11 do 17 października odbędzie się edycja online AAFF. Trzeba wiedzieć, że obejmie ona tylko niektóre z filmów festiwalowych, wyświetlanych w sali kinowej w ECS. Liczba seansów i ceny biletów zostaną podane 11 października na stronie festiwalu

Wolność w roli głównej

Europejskie Centrum Solidarności promuje wysokiej jakości kino stawiające ważne pytania dotyczące wolności. I chodzi tu zarówno o wolność pojedynczego człowieka, jak i wybory zbiorowe, z którymi mierzymy się dziś jako ludzkość. To filmy, które zazwyczaj nie trafiają do dużych kin, a ich forma i treść nie pozostawia widzów obojętnymi.

W programie AAFF 2021 znalazło się sześć dokumentów i osiem fabuł. Reprezentują kinematografie z całego świata. Poza kinem europejskim i amerykańskim, zobaczymy również chilijskie i senegalskie, a dwoje reżyserów, którzy tworzą i mieszkają w Europie, wraca w filmach do swoich ojczyzn – do Iranu i Indii. 

– Pandemia, zmiany klimatu, migracje, ograniczenia pandemiczne życia publicznego – wszystkie wywołują lęk i poczucie zagrożenia, dostarczają trudnych przeżyć emocjonalnych i generują niepewność ekonomiczną, a przy tym tworzą koniunkturę dla populizmów, autorytaryzmów i spiskowych teorii. Artystyczny namysł nad wolnością nabiera wyjątkowego wydźwięku – mówi Basil Kerski, dyrektor ECS, w zaproszeniu na festiwal.

Drugą osią opowieści są filmowe portrety kobiet.

– Postaci odgrywane przez Agatę Buzek w filmie „Moje wspaniałe życie” oraz Sophie Marceau w filmie „Wszystko poszło dobrze” mają wiele wspólnego. Od ich decyzji, wrażliwości na najbliższych, empatii zależy bardzo dużo. Muszą wybierać między wolnością wyboru a dobrem wspólnym. Nie zawsze te wartości muszą być sprzeczne, na tym polega jakość tych filmów. Céline Sciamma („Portret kobiety w ogniu”) w swoim nowym filmie „Mała mama” dodaje trzeci wymiar, wydawałoby się nie do pokazania na ekranie. Szuka źródeł wrażliwości kobiecej w doświadczeniu wyobraźni dziewczynki, która na traumę spowodowaną śmiercią babci odpowiada przeniesieniem się w świat fantazji. Spotyka w niej swoją matkę, gdy miała 8 lat. Siostrzaną solidarność zobaczymy natomiast w innym francuskim filmie „Margot i Alma”. Odwagę i bezkompromisowość prezentują dwie młode bohaterki filmów dokumentalnych: Reality Winner, która toczy nierówną walkę z aparatem władzy i propagandy w USA w filmie „Reality Winner kontra USA”, oraz Greta Thunberg w filmie „Jestem Greta”. Młodą aktywistkę klimatyczną widzimy przy codziennych czynnościach, jej poświęcenie dla sprawy pomimo problemów ze zdrowiem i młodym wiekiem jawi się w szerszej perspektywie i robi jeszcze większe wrażenie. Walka o siebie w społeczeństwie jawnie opresyjnym wobec kobiet przedstawia film „Własnym głosem”. Masih Alinejad wezwała kobiety w Iranie poprzez Instagram (4,5 mln obserwujących) do aktu społecznego nieposłuszeństwa i odrzucenia hijabu. Odpowiedź Iranek była największą demonstracją buntu społecznego wobec reżimu w Iranie – do obejrzenia filmów zachęca Artur Liebhart, kurator programu filmowego AAFF.

Mocne otwarcie i konkurs

Dzień otwarcia festiwalu zadedykowano sprawie Grzegorza Przemyka.

Najpierw po wystawie stałej ECS poprowadzi publiczność festiwalową Śladami Grzegorza Przemyka – Cezary Łazarewicz, dziennikarz prasowy, reporter i publicysta, autor książki, która posłużyła za kanwę filmu Jana P. Matuszyńskiego „Żeby nie było śladów” (start o godz. 17.00, wszystkie miejsca już zostały zarezerwowane).

Po spacerze – odbędzie się projekcja filmu „Żeby nie było śladów”, polskiego kandydata do Oscara, zdobywcy Srebrnych Lwów na festiwalu w Gdyni.

Na zakończenie wieczoru spotkanie z twórcami, udział zapowiedzieli: Jan P. Matuszyński – reżyser filmów fabularnych i dokumentalnych, doktor w dziedzinie sztuki, wykładowca w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach; Tomasz Ziętek – aktor filmowy i teatralny, znany z ról w takich produkcjach, jak „Kamienie na szaniec” czy „Boże Ciało”, w „Żeby nie było śladów” wciela się w rolę Jurka Popiela i Cezary Łazarewicz – autor wielu książek reporterskich, m.in. „Żeby nie było śladów. Sprawa Grzegorza Przemyka”.

Publiczność festiwalowa przy tytule filmu „Żeby nie było śladów” znajdzie literę K. Tym symbolem oznaczono sześć filmów, które walczą o laury AAFF.

Nagrodę Prezydenta Gdańska dla Najlepszego Filmu przyzna jury, a własną nagrodę – publiczność festiwalowa. Pierwsza ma wymiar finansowy – 30 tys zł. Otrzyma ją reżyserka lub reżyser tego filmu, który najtrafniej odnosi się do wyzwań współczesności i przyczynia się do zrozumienia wartości solidarności. W jury w tym roku zasiadają: Paulina Pohl – kulturoznawczyni, animatorka kultury, edukatorka filmowa, Mariusz Waras – artysta wizualny, zajmuje się też projektowaniem graficznym, tworzy instalacje przestrzenne i malarstwo wielkoformatowe i Rafał Wojczal – fotograf, muzyk, operator kamery, animator, konstruktor.

O zwycięzcy Nagrody Publiczności zadecydują widzowie, wypełniając kupony konkursowe. Wśród uczestników konkursu zostaną rozlosowane nagrody, a 17 października dowiemy się, jaki film z konkursowej szóstki najbardziej się spodobał publiczności.

Wystawa i instalacja dźwiękowa

W ogrodzie zimowym podczas festiwalu będzie można obejrzeć wystawę fotograficzną „Malujcie tak, aby Polska zmartwychwstała”. Autorka – Sylwia Makris, artystka pochodząca z Gdyni, z wykształcenia rzeźbiarka, lecz zawodowo zajmująca się fotografią – zaprasza również na spacer kuratorski. Sylwia Makris podąża tropem Jacka Malczewskiego, który radził swoim uczniom: „Malujcie tak, aby Polska zmartwychwstała”. Sam był twórcą zaangażowanym, dziś uważany jest za jednego z najwybitniejszych i najbardziej uznanych artystów w historii polskiej sztuki. Jako modeli do sesji zdjęciowych inspirowanych polskim malarstwem – Jacka Malczewskiego, Eugeniusza Żaka czy Józefa Mehoffera – artystka zaprosiła ludzi zaangażowanych we współczesne życie społeczne, w tym gronie znaleźli się m.in. Jerzy Owsiak, Olga Tokarczuk, Dorota Kolak, Czesław Mozil, Arkadiusz Jakubik i Tomasz Organek.

Podczas festiwalu ogród zimowy ECS wypełnią również dźwięki. Co słychać? – zapytaliśmy, powołując Społeczne Archiwum Dźwięku, gdy na kilka pandemicznych miesięcy minionego roku ukryliśmy się w domach. W odpowiedzi otrzymaliśmy dźwięki domowej codzienności: szelesty, ćwierkanie, pyrkanie, stukoty, skrzypiące drzwiczki szafki, kroki na korytarzu i strzępy cudzych rozmów. Petar Petkov – muzyk, kompozytor, improwizator – przekształcił je w utwór muzyczny.

Wrażliwość i solidarność, czyli TWARZE AAFF

Tradycyjnie AAFF ma swoich ambasadorów.

– Wybraliśmy jedenaście osób, znanych publicznie i mniej znanych. Czym się wyróżniają? Mimo pandemii nie poddali się, starają się zmienić świat na lepsze – wyjaśnia Patrycja Medowska, zastępczyni dyrektora ECS.

Wśród ambasadorów festiwalu jest nauczycielka i dyrektorka szkoły; młody aktywista, hodowca pszczół; urbanistka, zajmująca się zielenią w mieście; dziewczyny, protestujące na ulicach jesienią ubiegłego roku; artysta znany z tworzenia murali; animatorzy kultury na terenach stoczniowych.

Ci ludzie użyczyli swoich wizerunków do sesji fotograficznej, dzięki czemu zapraszać będą na festiwal m.in. na plakatach ulicznych, ale i podzielili się swoją historią. Tekst o nich zamieszczono w katalogu festiwalowym i w sieci, a oni sami będą gośćmi spotkań – Ile nadziei w artystach? Ile nadziei w kobietach? Ile nadziei w ekologach?

– Dla demokracji to czas wyzwań. Demokraci nie mogą być teraz bierni, aby dać odpór wrogom wolności, potrzeba im wyobraźni, wrażliwości i solidarności. Nam wszystkim potrzeba wzmocnienia globalnych więzi i współodpowiedzialności za świat, za całą ludzkość, a nie tylko za etniczną wspólnotę – mówi Basil Kerski. I dodaje: – Sami, w pojedynkę, nie uporamy się z tymi wyzwaniami. Potrzebne są silne sojusze, aby obronić uniwersalne prawa człowieka i ochronić ludzką godność.

BILETY NA PROJEKCJE W ECS

/ kasy ECS są czynne codziennie w godz. 10.00–16.00 i bezpośrednio przed seansami

/ zakup online → aaff.pl

▪ bilet normalny | 12 zł

▪ bilet promocyjny | 9 zł (dostępny tylko w kasach ECS) → przy jednorazowym zakupie minimum ▪ 3 biletów, dla posiadaczy Gdańskiej Karty Mieszkańca lub Karty do Kultury

PROMOCJE FESTIWALOWE

/ zakup 1 biletu na seans filmowy AAFF uprawnia do zakupu 1 biletu na wystawę stałą ECS w promocyjnej cenie 15 zł (cena regularna 25 zł)

/ bilet na seans uprawnia do bezpłatnego parkowania auta na parkingu poziemnym

AKREDYTACJE

Wstęp na dyskusje i spotkania z twórcami jest bezpłatny. Pokazy filmowe oraz seanse w ramach AAFF KIDS są biletowane.

Przedstawiciele mediów, którzy chcą otrzymać AKREDYTACJE, proszeni są o zgłoszenie chęci udziału w festiwalu do dnia 5.10 - na adres e-mailowy: biuroprasowe@ecs.gda.pl, lub telefonicznie 510 091 545. Akredytacje będą do odbioru od 6 do 10 października w biurze festiwalowym w godzinach jego otwarcia.

Biuro festiwalowe otwiera się na godzinę przed rozpoczęciem pierwszego seansu.

Lokalizacja | przed windami panoramicznymi (poziom 0).