Izabela Kozicka-Prus
Urząd Miejski w Gdańsku
Data publikacji 11:36
Zmiana organizacji ruchu – zamknięcie Mostu Stągiewnego
Trwa realizacja kolejnego z celów Partnerstwa Publiczno – Prywatnego w Śródmieściu – zwodzonego Mostu Stągiewnego. Od poniedziałku, 4 października obecny most zostanie zamknięty. Dla pieszych i rowerzystów przygotowano tymczasową kładkę.
W ramach umowy o Partnerstwie Publiczno-Prywatnym polegającej na „Zagospodarowaniu północnego cypla Wyspy Spichrzów w Gdańsku”, Granaria Development Gdańsk Sp. z o.o. realizuje inwestycję przebudowy Mostu Stągiewnego na zwodzony. W związku z koniecznym zamknięciem Mostu Stągiewnego od 4 października 2021, powstaje tymczasowa kładka dla pieszych na istniejących przyczółkach i filarach mostu Rogoźników przy ulicy Szopy, która ma za zadanie umożliwić pieszym przejście z Długich Ogrodów na Wyspę Spichrzów (do ul. Motławskiej). Kładka złożona jest z systemowych elementów rusztowaniowych z możliwością otwierania nad Kanałem Motławy w celu uzyskania żeglowności toru wodnego dla wykonawcy mariny – firmy Hydrobudowa.
Parametry kładki dla pieszych i rowerzystów:
- wysokość nad wodą min. 4,0 m
- całkowita długość konstrukcji 42,0 m
- szerokość ciągu komunikacyjnego 2,07 m
- wysokość elementów głównych dźwigarów 2,50 m
Tymczasowa organizacja ruchu polega również na zamknięciu skrzyżowania ulic Szopy/Szafarni/Długie Ogrody. Dostęp dla ruchu samochodowego do Wyspy Spichrzów będzie odbywać się poprzez ulicę Chmielną. Taka organizacja ruchu potrwa do czerwca 2022. Nowy Most Stągiewny realizowany jest przez firmę VISTAL.
Most zwodzony, nowa marina
W ramach realizacji projektu PPP, Granaria zobowiązana jest do realizacji celu publicznego, jakim jest przebudowa Mostu Stągiewnego na zwodzony oraz rozbudowa mariny, co pozwoli na pełne wykorzystanie możliwości Nowej Motławy. Przyczyni się to również do wzrostu atrakcyjność turystycznej wschodniego brzegu Wyspy Spichrzów. Dzięki zwodzonemu mostowi marina będzie mogła obsłużyć większą ilość turystów przypływających do Gdańska swoimi jednostkami, tym samym niezagospodarowane dotychczas tereny nabrzeża staną się bardziej atrakcyjne dla pieszych i będą stanowić urozmaicenie dla ścisłego centrum Gdańska.
Z wstępnych ustaleń most Stągiewny ma być otwierany na żądanie bosmanatu mariny. Obecnie nie jest zakładany regularny cykl otwierania obiektu. Marina usytuowana będzie na rzece Nowa Motława na odcinku pomiędzy mostem Stągiewnym a Podwalem Przedmiejskim. Lewy brzeg rzeki stanowi południowo – wschodni brzeg Wyspy Spichrzów, a prawy graniczy z terenem pasa drogowego ul. Szopy w Gdańsku. Po obu stronach rzeki Nowa Motława planowane jest wybudowanie pływających pomostów przycumowanych do brzegu. Łączna długość pomostów to około 396 m umożliwią cumowanie od 40 do 60 jednostek w zależności od ich długości. Zakończenie realizacji mariny oraz mostu Stągiewnego planowane jest w IV kwartale 2022 r.