Jędrzej Sieliwończyk
Urząd Miejski w Gdańsku
Data publikacji 12:30
Gdańsk dba o bezpieczny nocleg dla turystów
Trwa sezon turystyczny. Setki tysięcy gości, którzy każdego roku wypoczywają w Gdańsku, szukają możliwości skorzystania z pewnego i bezpiecznego noclegu. Narzędziem, które to ułatwia jest ewidencja obiektów noclegowych. Turyści mogą zweryfikować wiarygodność tych miejsc dzwoniąc pod całodobowy numer Gdańskiego Centrum Kontaktu tel. 58 52 44 500 lub samodzielnie na stronie www.gdansk.pl/turystyka/noclegi.
Turyści planujący wypoczynek w Gdańsku, którzy chcą skorzystać z oferty najmu krótkoterminowego, apartamentu, hostelu lub domku turystycznego, mają możliwości weryfikacji miejsca i spędzenia wakacji w obiekcie prowadzonym legalnie tj. zgłoszonym do właściwej ewidencji.
Przedsiębiorca zgłasza, turysta sprawdza
Każdy turysta może jeszcze przed przyjazdem na wypoczynek sprawdzić, czy miejsce, w którym chce zarezerwować pobyt faktycznie istnieje i czy jest ono prowadzone w sposób legalny. Do tej pory przedsiębiorcy zgłosili do gdańskiej ewidencji prawie 1400 aktywnych obiektów noclegowych.
- Mamy świadomość, że zainteresowanie turystów noclegami w Gdańsku jest ogromne. Może dochodzić do prób oszustwa czy wyłudzeń w postaci ofert noclegowych, które de facto nie istnieją. Miasto Gdańsk daje możliwość sprawdzenia, czy nocleg, który chcemy zarezerwować jest oferowany przez podmioty działające legalnie. W tym celu na stronie gdansk.pl uruchomiliśmy wyszukiwarkę obiektów noclegowych, zarejestrowanych w ewidencji obiektów prowadzonej przez Prezydenta Miasta Gdańska. Ponadto osobom, które nie korzystają z internetu zaproponowaliśmy możliwość sprawdzenia legalności obiektu dzwoniąc pod całodobowy numer Gdańskiego Centrum Kontaktu 58 52 44 500. Również mieszkańcy sąsiadujący z obiektami noclegowymi w przypadku uciążliwości turystów mogą sprawdzić legalność obiektu, a w przypadku braku kontaktu z właścicielem – zgłosić prośbę o podjęcie interwencji ze strony urzędu – informuje Tomasz Filipowicz dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich.
Przedsiębiorcy świadczący usługi hotelarskie, popularnie zwane turystycznym najmem krótkoterminowym, zobowiązani są zgłosić swój obiekt do ewidencji. Zgłoszenia dokonuje się na właściwym wniosku przed rozpoczęciem świadczenia usług, deklarując m.in. liczbę pokoi, miejsc noclegowych, okres świadczenia usług oraz składając odpowiednie oświadczenia.
Korzyści
Właściciele lub zarządcy obiektów zgłoszonych do ewidencji deklarują, że obiekty spełniają wymagania budowlane, sanitarne, przeciwpożarowe i minimalnego wyposażenia. To daje turystom poczucie, że lokal który wybrali jest bezpieczny i jest zgodny z ich oczekiwaniami. Ponadto przedsiębiorcy świadczący usługi zostali zidentyfikowani, nie są anonimowi i co ma duże znaczenie dla mieszkańców, sąsiadujących z lokalami przeznaczonymi na wynajem. Przedsiębiorcy są zobowiązani do pobierania od turystów opłaty miejscowej wynoszącej w br. 2,41 zł od osoby za każdą rozpoczętą dobę pobytu, od osób fizycznych przebywających dłużej niż dobę w Gdańsku. Opłata ta jest wykorzystywana m.in. na inwestycje służące zarówno turystom, jak i samym mieszkańcom.
Przede wszystkim bezpieczeństwo
Zweryfikowanie obiektu hotelowego to jeden z elementów, który ma wpływ na poczucie bezpieczeństwa w trakcie wakacji. Warto stosować się również do kilku prostych wskazówek, aby uniknąć problemów i z wakacji wrócić z wyłącznie miłymi wspomnieniami.
Jak zachowywać się na wakacjach, tak aby cieszyć się wyjazdem i nie zakłócać spokoju innym? Jak być bezpiecznym w dobie pandemii? Gdańska Organizacja Turystyczna przedstawiła na stronie visitgdansk.com kilka prostych porad pod hasłem Gdański savoir-vivre.