Przeglądarka IE 11 nie jest wspierana na witrynie. Proszę skorzystać z nowej przeglądarki Edge firmy Microsoft

Referat Prasowy Urzędu Miejskiego w Gdańsku

Ryba-glut, jedna z lalek ze spektaklu Najbrzydsze zwierzę świata animowana przez aktorkę Hannę Miśki

Referat Prasowy
Urząd Miejski w Gdańsku

Data publikacji 08:00

„Najbrzydsze zwierzę świata” – nowa komedia familijna w Miniaturze

Na zamówienie Teatru Miniatura jedna z najzdolniejszych polskich dramatopisarek napisała familijną komedię romantyczną, której akcja zabierze widzów na dno oceanu, plan filmowy i na lotnisko. Prapremiera na żywo 29 maja o 17.00, a online 30 maja o 17.00 na platformie interticket.pl.

Autorką scenariusza nowego spektaklu Miniatury jest Malina Prześluga, laureatka m.in. zeszłorocznej Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, jedna z najczęściej wystawianych autorek sztuk dla dzieci i młodzieży. Malina Prześluga słynie z nietypowych bohaterów i tak też będzie w tym przypadku – pojawi się Rekin, Fenek i Guziec, ale także Jajko, Ziemniak, Hugh Grant i Krystyna Czubówna.

- To komedia pełna zwariowanych i barwnych postaci, gagów, sztuczek i dobrego, często złośliwego, humoru – zapowiada Punch Mama, pod którym to pseudonimem ukrywa się Laura Słabińska, reżyserka spektaklu, pierwszy raz reżyserująca w Gdańsku. „Najbrzydsze zwierzę świata” jest jej szóstą realizacją tekstu Maliny Prześlugi.

W spektaklu zwierzęta walczą o tytuł najbrzydszego na świecie, a Rekin chce zostać filmowym amantem. Przedstawienie ma pomóc dzieciom zbudować wewnętrzną odporność na oceny, pokazać, że możliwy jest dystans do rankingów, że nie w każdym konkursie trzeba startować, nie każda wygrana ma wartość, a przede wszystkim, że warto wychodzić poza etykietki, nie dawać się im uwięzić, ale jak śpiewał Młynarski robić swoje. Pozwala się też pośmiać z naszej tendencji do oceniania, porównywania się, łatwego nabierania na różne błyskotki i spojrzeć z większą czułością na otaczający świat i wszystkie zamieszkujące go stworzenia.

- W dzisiejszym świecie, pełnym koloryzowanych zdjęć na Instagramie, operacji plastycznych, wciąż niestety wszechobecnego kultu pięknego ciała i wymalowanych twarzy, niezwykle istotne jest, by przypominać widzom, co jest najważniejszą wartością – dodaje reżyserka.

Pracom nad spektaklem towarzyszyło edukacyjno-artystyczne doświadczenie – Zespół Edukacji poprowadził cykle warsztatów dla rodzin z dziećmi, klas szkół podstawowych oraz nauczycieli. Uczestnicy zapuścili sondę badawczą w takie zagadnienia jak budowanie adekwatnej samooceny niezależnej od opinii innych oraz zdrowego dystansu do celebryctwa i powierzchownych systemów ocen (bycia naj, lajków, konkursów, rankingów). Porozmawiali o akceptacji i braku akceptacji samego siebie, kanonach brzydoty i piękna, strategiach radzenia sobie z odrzuceniem czy prześladowaniem.

- Punkt widzenia i doświadczenia naszych widzów są dla nas bardzo ważne i wzbogacają proces powstawania spektaklu, stąd pomysł na cykle spotkań warsztatowych z różnymi odbiorcami, których traktujemy też jako współtwórców – komentuje Monika Tomczyk, pedagożka teatru.

W zespole realizatorów spektaklu znalazł się Dariusz Panas, scenograf o wyjątkowej fantazji, znany trójmiejskim widzom ze spektaklu „Tajemnica kina” i „Tajemnica diamentów” w Miniaturze, Filip Sternal, kompozytor i aranżer, specjalizujący się w muzyce teatralnej i filmowej, oraz Przemysław Żmiejko, reżyser i autor multimediów.

Przed premierą online, 30 maja, o godzinie 16.30 na facebooku Teatru odbędzie się spotkanie na żywo z artystami i lalkami ze spektaklu. Spektakl w formule online będzie można oglądać w godz. 17.00– 24.00.

Bilety na spektakl w cenie 30 zł normalny, 27 zł ulgowy, do nabycia elektronicznie na stronie www.teatrminiatura.pl lub www.interticket.pl.

Premiera online na platformie interticket. Bilety w cenie 25 zł.

Informacja: 58 341 94 83, 601 628 377, bilety@teatrminiatura.pl

Kolejne pokazy na żywo: 30 maja o 12.00, 1 czerwca o 18.00, 12 czerwca o 12.00 i 13 czerwca o 12.00.

Najbrzydsze zwierzę świata

  • tekst: Malina Prześluga
  • reżyseria: Punch Mama
  • scenografia: Dariusz Panas
  • muzyka: Filip Sternal
  • multimedia: Przemysław Żmiejko
  • asystentka reżyserki: Katarzyna Jezierska

Obsada

  • Rekin, Lustro Wody, Retro Rekin | Krystian Wieczyński
  • Berta, Retro Berta | Agnieszka Grzegorzewska
  • Pan Bóg | Andrzej Żak
  • Asystentka, Beata, Płaszczka | Edyta Janusz-Ehrlich
  • Kelner, Fenek, Reżyser, Plastik | Jakub Ehrlich
  • Golec, Mariusz, Płaszczka | Wojciech Stachura
  • Blobfish, Członek Ekipy, Płaszczka | Hanna Miśkiewicz
  • Guziec, Ziemniak, Jajko, Lalkarz, Członek Ekipy | Jacek Gierczak
  • Boska Ekipa | Zbigniew Okęcki, Jacek Kaczkowski, Michał Skolimowski
  • w roli Krystyny Czubówny Krystyna Czubówna

Spektakl odpowiedni dla widzów w wieku 6+. 

Czy każde naj ma znaczenie? Największym marzeniem Fenka, Golca i Guźca jest wygrana w castingu na najbrzydsze zwierzę świata. Rekin chce zostać filmowym amantem, a Berta… zaraz, kim jest Berta? Malina Prześluga, jedna z najbardziej cenionych autorek sztuk dla dzieci, napisała komedię romantyczną, której akcja zabierze was między innymi na dno oceanu, plan filmowy i – oczywiście – na lotnisko. Tylko bohaterowie jacyś tacy… specyficzni… Ale wszystko zrekompensują Krystyna Czubówna i Hugh Grant.

O artystach

Malina Prześluga | scenariusz

Dramatopisarka, pisarka, kulturoznawczyni. Kierownik literacka i dramaturg Teatru Animacji w Poznaniu. Autorka kilkunastu książek dla dzieci (jej „Ziuzia” w 2013 otrzymała tytuł Książki Roku Polskiej Sekcji IBBY) oraz wielokrotnie nagradzanych tekstów dramatycznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Jej dramaty są publikowane w „Nowych Sztukach dla Dzieci i Młodzieży” i „Dialogu” oraz wystawiane w teatrach dramatycznych i lalkowych w Polsce i zagranicą. Laureatka konkursów dramaturgicznych, m.in. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2013, 2016), Ogólnopolskiego Konkursu Dramaturgicznego Strefy_Kontaktu (2015, 2017), Konkursu na Sztukę dla Dzieci i Młodzieży Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu (2007, 2009, 2010, 2011, 2013, 2015, 2016, 2018), Konkursu Metafory Rzeczywistości (2013), Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2020. Otrzymała nagrodę Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego za dokonania w dziedzinie literatury i dramaturgii dla dzieci (2015), Medal Młodej Sztuki (2012) oraz Nagrodę Marszałka Województwa Wielkopolskiego (2015). Jej dramaty zostały przetłumaczone na języki: francuski, angielski, niemiecki, bułgarski, ukraiński, rumuński, białoruski, rosyjski i węgierski.

Punch Mama | reżyseria

Pseudonim artystyczny Laury Słabińskiej, reżyserki, absolwentki reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej na Wydziale Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku. Ma na swoim koncie blisko trzydzieści spektakli zrealizowanych w teatrach w Polsce, m.in. w Warszawie, Toruniu, Poznaniu, Szczecinie, Kielcach i Jeleniej Górze. Lubi wystawiać sztuki współczesne takich autorek jak Malina Prześluga (5 realizacji) czy Marta Guśniowska (5 realizacji). Jest laureatką nagrody na XVII Olsztyńskim Tygodniu Teatrów Lalkowych Anima – za przedstawienie „Bleee” Maliny Prześlugi w Teatrze Maska w Rzeszowie w 2013 roku. Prowadziła również warsztaty dramatopisarskie dla Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu oraz scenopisarskie w ramach XXIII edycji Alternatywnych Spotkań Teatralnych KLAMRA w Toruniu.

Dariusz Panas | scenografia

Scenograf teatralny, grafik, artysta-plastyk. Od swojego debiutu w 1986 roku przygotował ponad 90 scenografii do spektakli zarówno w teatrach lalkowych, jak i dramatycznych. Współpracował m.in. z takimi reżyserami jak Konrad Drzewiecki, Krzysztof Rau, Janusz Ryl-Krystianowski, Zbigniew Lisowski, Arkadiusz Klucznik, ale najwięcej realizacji przygotował z Lechem Chojnackim i Ireneuszem Maciejewskim. W 1998 roku na V Toruńskich Spotkaniach Teatrów Lalek otrzymał nagrodę za scenografię do spektaklu „Kot w butach”  w reżyserii Lecha Chojnackiego, zrealizowanego w Teatrze Animacji w Poznaniu. Otrzymał również nominację do „Paszportu Polityki” za scenografię do spektaklu „Gaja” w reżyserii Krzysztofas Raua. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków oraz Partii Dobrego Humoru.

Filip Sternal | muzyka

Urodzony w 1995 roku w Borås (Szwecja) kompozytor i aranżer. Absolwent Zespołu Szkół Muzycznych I i II stopnia w Szczecinie w klasie fortepianu prof. Eleny Swiridenko. Ukończył Królewskie Konserwatorium Haskie, studiując u Petera Adriaansza i Yannisa Kyriakidesa, pobierając dodatkowe konsultacje mistrzowskie u Martijna Paddinga oraz Georga Friedricha Haasa. Laureat międzynarodowego konkursu pianistycznego w Paryżu oraz finalista XXXVII Olimpiady Artystycznej. Studiuje kompozycję teatralną oraz filmową u Piotra Klimka, także pracując jako jego asystent od 2014 roku. Jako kompozytor oraz aranżer współpracował między innymi z Pawłem Aignerem, Anną Nowicką, Adolfem Weltschek, Markiem Jasińskim, Baltic Neopolis Orchestra, laureatem Gaudeamus Muziekweek “But What About” oraz koncertmistrzem Royal Opera House w Londynie Vasko Vassilevem. Tworzy również instalacje i obiekty dźwiękowe, biorąc udział w projektach z pogranicza różnych dziedzin sztuki.

Przemysław Żmiejko | multimedia

Reżyser, twórca multimediów do spektakli. Absolwent Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku na kierunku reżyserii. Autor multimediów w spektaklach: „O krokodylu i Królu Daktylu” Teatru Powszechnego im. J. Kochanowskiego w Radomiu (2018), „Pan Lampa” Teatru Baj Pomorski (2018), „Pod adresem marzeń” TLiA Kubuś w Kielcach (2019), „Jak się robi cyrk?” Teatru Lalek Guliwer w Warszawie (2019), „Planeta Einsteina” TLiA Kubuś w Kielcach (2021).