Przeglądarka IE 11 nie jest wspierana na witrynie. Proszę skorzystać z nowej przeglądarki Edge firmy Microsoft

Referat Prasowy Urzędu Miejskiego w Gdańsku

Nowa nawierzchnia na Długim Targu zaakceptowana fot  Dominik Paszliński www gdansk pl
Zdjęcie portretowe: Magdalena Kiljan

Magdalena Kiljan
Gdańskie Wodociągi SA

Zdjęcie portretowe: Patryk Rosiński

Patryk Rosiński
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni

Data publikacji 14:00

Nowa nawierzchnia na Długim Targu zaakceptowana i przetestowana

Mieszkanki i mieszkańcy Gdańska sprawdzili ją pod względem komfortu w poruszaniu się, także przez osoby z niepełnosprawnościami czy przez matki z dziećmi w wózkach. Było to następstwem pozytywnie ocenionego próbnego pola z kostki kamiennej. Podjęto jednak decyzję o zmianie proporcji w jej kolorystyce i wielkości.

- Remont nawierzchni Długiego Targu zaplanowaliśmy już w 2019 roku. Przez dwa lata prowadziliśmy rozmowy z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków dotyczące realizacji tych prac. W końcu udało się uzyskać zgodę na ich rozpoczęcie. Chcemy teraz, aby jedna z najbardziej rozpoznawalnych ulic Gdańska stała się dostępna i przyjazna dla wszystkich osób, niezależnie od ich potrzeb - mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.  

Pozytywna ocena PWKZ to zielone światło do realizacji prac na całej długości ulicy

Pracownicy Zarządu Dróg i Zieleni dwukrotnie spotkali się z przedstawicielami Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Pod koniec kwietnia odbyła się prezentacja wykonanej zgodnie z dokumentacją projektową próby. Efekty zostały ocenione pozytywnie. Użyte materiały będą mogły posłużyć do planowanego remontu Długiego Targu na jego całej długości.

Nawierzchnia zostanie wykonana z kostki o bokach łupanych, zaś lico kostki będzie cięte i uszorstnione poprzez groszkowanie. Wykorzystany zostanie skandynawski bohus o drobnym uziarnieniu, ciepłej tonacji kolorystycznej i pastelowych odcieniach. Zastosowany materiał dobrany został pod kątem spełnienia wymagań antypoślizgowych. Podjęto jednak decyzję o korekcie w proporcji kolorystyki i wielkości kostki:

  • zwiększeniu o 10% udziału kamienia typu II (skandynawski bohus czerwony), kosztem kamienia typu I (jasnoróżowy),
  • zwiększeniu rozmiaru kostki z 12/20 cm na 13/22 cm.

Ustalono także maksymalną szerokość fugi, która wyniesie nie więcej niż 15 milimetrów.

Mieszkańcy sprawdzili funkcjonalność nowej nawierzchni

Próbny fragment nawierzchni został czasowo udostępniony do użytku mieszkańcom z różnymi potrzebami w piątek, 7 maja. 

- Przy projektowaniu rewolucyjnych zmian, takie testowanie jest niezwykle potrzebne. Pozwala na uniknięcie błędów, które później trzeba naprawiać. Upewnia także w tym, że to co zmieniamy, będzie służyło wszystkim mieszkankom i mieszkańcom. Jestem przekonana, że ta inwestycja zostanie doceniona, bo zmieni komfort bycia razem w tym mieście - mówiła podczas testowania nowej nawierzchni Ewa Kamińska z Referatu Spójności Społecznej Urzędu Miejskiego w Gdańsku. 

Nowa nawierzchnia z założenia miała być funkcjonalna i maksymalnie komfortowa. Czy faktycznie tak jest, sprawdziły dzisiaj osoby z niepełnosprawnościami i rodzice z dzieckiem w wózku.

- Cieszę się, że takie zmiany są konsultowane ze środowiskiem osób z niepełnosprawnościami. Z perspektywy osoby niewidomej, to najlepsze rozwiązanie jakie może być. Przy obecnej kostce, pies przewodnik nie jest w stanie odróżnić ścieżki od krawężnika. Teraz będzie łatwiej znaleźć wyższy punkt, czy odróżnić nawet kolor nawierzchni - mówi Krzysztof Polaszek z ramienia fundacji "I SEE YOU", wraz z psem asystującym Shandy, wyszkolonym przez fundację "Labrador".

Proponowane rozwiązanie na ul. Długi Targ zostało pozytywnie ocenione także przez opiekunów dorosłych osób, poruszających się na wózkach inwalidzkich. 

- Nic tak nie pokazuje użyteczności nowej nawierzchni, jak jej praktyczne sprawdzenie. Poprzedni bruk był niedostosowany do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzki. Nowa nawierzchnia nie ma tyle uroku co ta historyczna, jednak jest wygodniejsza dla osób, które prowadzą wózek inwalidzki, ale także dla tych, którzy na nim siedzą. Nie wprowadza ona w drgania, które mogą prowadzić nawet do ataków padaczki - komentuje Joanna Cwojdzińska, mama Jakuba, dorosłej osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim.

Obecnie próbne pole nie zostało wykonane w docelowej technologii. Zastosowana została spoina piaskowa z niewielką domieszką cementu, aby umożliwić ewentualne przełożenie kostki. Docelowo kostka będzie zalana wysokowytrzymałą spoiną mineralną.

Nowa nawierzchnia w 2022 roku

Dzięki pozytywnej decyzji możliwe jest teraz przygotowanie i ogłoszenie przetargu na wykonanie prac na całym Długim Targu. Jeśli uda się wyłonić wykonawcę na realizację robót w pierwszym postępowaniu, prace rozpoczną się jesienią, po zakończeniu letniego sezonu turystycznego. Planowane zakończenie to rok 2022 z uwzględnieniem ewentualnej przerwy w robotach, z uwagi na możliwe niesprzyjające warunki atmosferyczne w okresie zimowym.

Nawierzchnia wymieniona zostanie na środkowym pasie ulicy pomiędzy słupami oświetlenia. Z kolei zewnętrzna przestrzeń między latarniami a fasadami budynków zostałaby wyłożona granitowymi kostkami o rozmiarach 11 na 9 centymetrów. Dziś stanowią one wypełnienia po pękających płytach obecnej nawierzchni tej ulicy.

Stan obecny

Obecną nawierzchnię ul. Długi Targ stanowią zarówno płyty granitowe, jak i kostka kamienna. W efekcie eksploatacji część płyt posiada pęknięcia i wyszczerbienia. Z tego względu są one mało komfortowe dla poruszających się ulicą pieszych. Dotychczasowe roboty utrzymaniowe polegały na usuwaniu pękniętych płyt i zastępowaniu ich kostką kamienną.