Sylwia Ressel
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Gdańsku
Data publikacji 12:18
Złota rączka wspiera osoby starsze w Gdańsku
Cieknący kran, zepsuta spłuczka, wypalona żarówka czy nieszczelne okna w mieszkaniu – starszy, schorowany człowiek może sobie nie poradzić z ich naprawą. Osoby 70+ w Gdańsku w takim wypadku mogą skorzystać z bezpłatnej pomocy fachowca.
To w ramach drugiej edycji projektu „Złota rączka dla seniora”. Na zlecenie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Gdańsku zadanie realizuje Gdańska Spółdzielnia Socjalna (GSS). Z bezpłatnych usług naprawczych skorzystać mogą przede wszystkim starsze, samotne osoby, które np. z racji dolegliwości zdrowotnych, skromnych środków finansowych czy braku umiejętności nie potrafią zaradzić problemowi w domu.
Zadzwoń i zgłoś usterkę
Zgłoszenia w sprawie napraw przyjmowane są w dni powszednie, w godzinach od 8.00 do 16.00 pod numerem tel.: 881 703 096. Pracownik GSS umówi się z potrzebującą seniorką lub seniorem na zakres i wykonanie usługi, ustali termin wizyty w mieszkaniu. W czasie epidemii naprawa odbywa się z zachowaniem zasad bezpieczeństwa sanitarnego - fachowiec jest ubrany w rękawice i maskę ochronną, ma też płyn do dezynfekcji i zachowuje niezbędny dystans fizyczny. W ramach usługi „złota rączka” naprawi w mieszkaniu starszej osoby np. cieknącą armaturę w kuchni czy łazience, wymieni zużyte węże i rurki. Wymieni też m.in. przepaloną żarówkę, zepsuty zawias, zamek w drzwiach czy powiesi obraz na ścianie. Pomoże seniorce lub seniorowi podłączyć pralkę i zmywarkę oraz zadba o uszczelnienie okien. Koszt materiałów potrzebnych do wykonania usługi nie może przekroczyć 80 złotych brutto, wówczas jest ona bezpłatna dla osoby 70+. Jeśli koszt jest wyższy, różnicę pokrywa osoba starsza – wcześniej jednak kwestia jest uzgadniana z GSS, by nie narazić beneficjenta na zbyt duży wydatek.
Ponad 500 zleceń w pilotażu projektu
Dodajmy też, że ta edycja projektu „Złota rączka dla seniora” potrwa do końca października br. i jest finansowana z budżetu miasta. Poprzednia, pilotażowa realizowana była od października 2019 r. do maja 2020 r. - GSS wykonała wtedy łącznie ponad 500 zleceń naprawczych od osób starszych, usunięto łącznie przeszło 630 zgłoszonych usterek. Przypomnijmy, że osoby starsze, niesamodzielne z Gdańska, które chcą skorzystać z pomocy „złotej rączki” mogą też zasygnalizować potrzebę np. swojej opiekunce lub pracownikowi socjalnemu MOPR. Pracownicy w razie potrzeby ułatwią kontakt z GSS, pomogą w uzyskaniu usługi.