Przeglądarka IE 11 nie jest wspierana na witrynie. Proszę skorzystać z nowej przeglądarki Edge firmy Microsoft

Referat Prasowy Urzędu Miejskiego w Gdańsku

Trzy ciężarówki, ustawione obok siebie na wiadukcie. Po prawej stronie stoją pracownicy w kaskach i specjalnych kamizelkach drogowych.
Zdjęcie portretowe: Aneta Niezgoda

Aneta Niezgoda
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska

Data publikacji 10:30

Próby obciążeniowe na Wiadukcie Biskupia Górka

Budowa Wiaduktu Biskupia Górka wchodzi w kluczową fazę. W nocy z poniedziałku na wtorek obie nitki obiektu przeszły próby obciążeniowe. Łącznie w testach na wiadukcie wzięło udział 14 ciężarówek z obciążeniem wynoszącym 448 ton. 

Próby obciążeniowe na obiektach mostowych to konieczny test przed udostępnieniem obiektu kierowcom. W nocy z poniedziałku na wtorek wzięło w nim udział łącznie 14 pojazdów.  Na obie nitki wiaduktu wjechało po siedem  4-osiowych  pojazdów o masie 32 ton każdy, ustawionych w sześciu  kolumnach. Łączne obciążenie wyniosło 448 ton. Akcja polegała na wykonaniu próby statycznej oraz próby dynamicznej obciążenia obiektów taborem samochodów ciężarowych.  Pojazdy wjeżdżały i stawały na wiadukcie w kolumnach. W trakcie próbnego obciążenia wykonane zostały m.in. pomiary przemieszczeń pionowych ustrojów nośnych i na łożyskach. Zbadano także stabilność podpór. Próby obciążeniowe przeprowadzono także na mostku nad Kanałem Raduni i estakadach dojazdowych do wiaduktu.

- Wyniki testu  zostaną porównane z założeniami projektowymi dotyczącymi nośności i dopuszczalnych przemieszczeń elementów nośnych obiektów mostowych. Jeśli wyniki będą prawidłowe, rozpocznie się procedura pozyskiwania pozwolenia na użytkowanie obiektu. Po jej otrzymaniu będzie możliwe otwarcie drugiej nitki wiaduktu  – wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Wszelkie formalności warunkujące dopuszczenie drugiej nitki wiaduktu do ruchu zakończą się prawdopodobnie w połowie stycznia. Ze względów bezpieczeństwa, z uwagi na prowadzone prace w bezpośrednim sąsiedztwie wiaduktu, na docelową organizację ruchu trzeba będzie jeszcze poczekać. W styczniu przewidziane jest otwarcie dwóch z trzech pasów ruchu. Podyktowane jest to koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa zarówno pracownikom budowy jak i przejeżdżającym przez wiadukt. Z tego również powodu nowa nitka wiaduktu, nie będzie dostępna dla rowerzystów i pieszych. Jeśli dalsze prace drogowe  prowadzone będą zgodnie z planem, w pełnym zakresie wiadukt zostanie otwarty w II kw. 2021 roku, na kiedy to planowane jest również udostępnienie przejazdu przez mostu nad Kanałem Raduni w kierunku ul. Zaroślak.   

Inwestycja jest ważnym etapem przebudowy Traktu św. Wojciecha,  elementem docelowego układu drogowego w ciągu DK91 dochodzącej do portu morskiego (Nowego Portu) i łączącej Pomorze z południem kraju. Głównym wykonawcą Wiaduktu Biskupia Górka jest firma Budimex S.A., z którą podpisano umowę w marcu 2018 r. Prace na budowie zakończą się w połowie 2021 roku, a ich koszt to ok.  165 mln złotych. Inwestycja dofinansowana jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

fot. D. Paszliński