Przeglądarka IE 11 nie jest wspierana na witrynie. Proszę skorzystać z nowej przeglądarki Edge firmy Microsoft

Referat Prasowy Urzędu Miejskiego w Gdańsku

Czarno-biały kolaż zdjęć wykonawców festiwalu.
Zdjęcie portretowe: Marta Formella

Marta Formella
Urząd Miejski w Gdańsku

Data publikacji 09:02

Actus Humanus – podróż przez dźwięki przeszłości

Rozpoczyna się największy polski festiwal muzyki dawnej. Jubileuszową, 10. edycję Actus Humanus, zainauguruje setny koncert w historii wydarzenia. W programie arcydzieła doby średniowiecza, renesansu i baroku w interpretacji mistrzów wykonawstwa historycznego. W festiwalu można uczestniczyć dzięki radiowym i internetowym transmisjom.

Rozpoczynający się w piątek, 4 grudnia festiwal Actus Humanus to 20 koncertów realizowanych w zabytkowych wnętrzach Centrum Św. Jana, Ratusza Głównego Miasta oraz Kościoła Św. Katarzyny. Tegoroczna edycja jest wyjątkowa, bo po raz pierwszy odbywa się bez udziału publiczności. Pasjonaci muzyki będą mogli jednak bezpiecznie wysłuchać koncertów dzięki transmisjom radiowym na antenie Programu 2 Polskiego Radia oraz online m.in. w mediach społecznościowych organizatorów i na portalu gdansk.pl.

Festiwal zainauguruje koncert Adama Struga, który przy akompaniamencie liry korbowej, na której zagra Hipolit Woźniak, wykona średniowieczną pieśń Władysława z Gielniowa oraz pieśni adwentową, maryjną i hagiograficzną anonimowych autorów.

W piątek i sobotę (4 i 5 grudnia) będzie można wysłuchać kompozycji Charlesa Avisona w wykonaniu {oh!} Orkiestry Historycznej pod dyrekcją skrzypaczki Martyny Pastuszki oraz arii George’a Frederica Handla, które wykona towarzyszący orkiestrze kontratenor Jakub Józef Orliński.

W sobotę (5.12), w programie festiwalu zaplanowano także koncert carillonowy w wykonaniu Moniki Kaźmierczak. Gdańska carillonistka zaprezentuje Symphoniae sacrae autorstwa jednego z najwybitniejszych kompozytorów XVII wieku Heinricha Schütza.

Trzeciego dnia festiwalu (6.12) wystąpi Maria Pomianowska, wokalistka i instrumentalistka, grająca m.in. na suce biłgorajskiej. Artystka w programie „Stwórco łaskawy” wykona m.in. Improwizacje na Wielki Post, liczne melodie ludowe oraz kompozycje własne.

6 grudnia Magdalena Karolak, oboistka, Marcin Świątkiewicz, klawesynista i Jana Semerádová  w towarzystwie orkiestry muzyki dawnej Arte dei Suonatori zaprezentują publiczności koncerty Carla Philippa Emanuela Bacha. Ci sami artyści, dzień później, 7 grudnia będą kontynuowali prezentację kompozycji rodziny Bachów wykonując koncerty Jana Sebastiana. Utwory Giuseppe Tartininiego, włoskiego kompozytora późnego baroku wykona także w poniedziałek (7.12), na skrzypcach Stefan Plewniak.

8 grudnia podczas Actus Humanus Klawesynista Marcin Świątkiewicz zaprezentuje słuchaczom festiwalu Die Kunst der Fuge (Sztuka Fugi), BWV 1080 – ostatnie dzieło Jana Sebastiana Bacha.. Tego dnia zabrzmi też dzieło ostatniego mistrza renesansu, Orlanda di Lasso Lagrime di San Pietro w wykonaniu Capelli Cracoviensis pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa.

Muzycy Capelli Cracoviensis zagrają też 9 grudnia wykonując motety Johanna Sebastiana Bacha wyrażające tęsknotę i oczekiwanie na spotkanie z Bogiem. Także w środę Lilianna Stawarz i Grzegorz Lalek wykonają sonaty Handla na skrzypce i klawesyn.

Klawesynistka Lilianna Stawarz powróci także w kolejnych dniach festiwalu, aby w towarzystwie Royal Baroque Ensemble wykonać koncerty mistrza włoskiego baroku Francesco Geminianiego. Koncert 10 grudnia poprzedzi występ skrzypka Roberta Bachara, który zaprezentuje utworzy austiackiego komoozutora XVIII wieku Johanna Josepha Vilsmayra

Czas niepewności i odosobnienia sprzyja także introspekcji: tą drogą podążą wykonawcy solowych recitali instrumentalnych. Gambista Krzysztof Firlus wykona intymne Suity na violę da gamba Mr. de Sainte-Colombe’a syna.

Carillony zabrzmią ponownie 12 grudnia, kiedy to Małgorzata Fiebig  zaprezentuje na nich utwory mistrza wczesnego niemieckiego baroku Heinricha Schütza.

Orkiestra Historyczna na zakończenie festiwalu (12 i 13 grudnia) zagra koncerty Arcangela Corellego, w tym ten najsłynniejszy, „Fatto per la note di natale”, celebrujący święto największej rodzinnej bliskości.

Ostatniego dnia festiwalu, 13 grudnia wysłuchamy też Orkiestry Czasów Zarazy w repertuarze zebranym w polskich karczmach przez Georga Philippa Telemanna. Jak zapowiadają występ organizatorzy, czasem metodą na odreagowanie trwogi jest ucieczka w taniec, zabawę i szaleństwo.

Pierwsza edycja festiwalu Actus Humanus miała miejsce w roku 2011. Od. 2011 do 2019 odbyło się łącznie 99 koncertów, więc ten pierwszy inauguracyjny AH 2020 jest jednocześnie setnym koncertem Festiwalu. Od roku 2017 festiwal realizowany jest w 2 odsłonach: wielkanocnej Resurrectio oraz bożonarodzeniowej Nativitas.

Dotychczas w festiwalu wzięło udział ponad 500 najwybitniejszych reprezentantów wykonawstwa historycznego na świecie. Łącznie w festiwalu AH uczestniczyło dotychczas na żywo blisko 35 000 osób, a ponad 20 mln słuchaczy miało okazję uczestniczyć w nich dzięki transmisjom i retransmisjom na antenie Polskiego Radia oraz innych stacji należących do EBU.  

Organizatorami Actus Humanus są: Fundacja a415 i Program 2 Polskiego Radia. Gdańsk pełni rolę mecenasa wydarzenia. Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Filip Berkowicz.

Szczegółowy program oraz harmonogram transmisji radiowych i streamingu video na: www.actushumanus.com