Przeglądarka IE 11 nie jest wspierana na witrynie. Proszę skorzystać z nowej przeglądarki Edge firmy Microsoft

Referat Prasowy Urzędu Miejskiego w Gdańsku

Herb Gdańska, dwa lwy, na czerwonym tle
Zdjęcie portretowe: Jędrzej Sieliwończyk

Jędrzej Sieliwończyk
Urząd Miejski w Gdańsku

Data publikacji 13:48

Urząd Miejski w czasie pandemii - jak załatwić sprawę

W związku z nowymi obostrzeniami wprowadzanymi przez rząd, w związku z rosnącą liczbą zakażeń wirusem SARS-CoV-2 wiele osób ma wątpliwości czy Urząd Miejski w Gdańsku będzie pracował tak jak do tej pory. Od samego początku pandemii, praca urzędu organizowała była tak, aby przy zachowaniu wszelkich środków bezpieczeństwa, zapewnić mieszkańcom dostęp do wszystkich usług. Zespoły Obsługi Mieszkańców cały czas pozostają otwarte. Zachęcamy do załatwiania spraw elektronicznie. Wszyscy, którzy muszą przyjść do urzędu osobiście proszeni są o wcześniejsze umawianie wizyt.

Zgodnie z rozporządzeniem, niektóre formalności wymagają osobistej wizyty klienta w urzędzie. Są to przede wszystkim sprawy dotyczące:

  • rejestracji stanu cywilnego;
  • ewidencji ludności i dowodów osobistych;
  • pomocy społecznej;
  • świadczenia usług komunalnych;
  • działania urzędów pracy, w tym wsparcia przedsiębiorców w związku z epidemią wywołaną zakażeniami wirusem SARS-CoV-2;

- Urząd Miejski w Gdańsku i wszystkie Zespoły Obsługi Mieszkańców są cały czas otwarte i cały czas obsługujemy klientów. Trudno jednak, w takiej sytuacji nie prosić o ograniczenie wizyt. Jeśli sprawy nie są pilne, to dla własnego bezpieczeństwa prosimy o odłożenie załatwienia tych spraw na późniejszy termin – apeluje Tomasz Filipowicz, dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich. 

Cały czas mieszkańcy mogą  dużo spraw załatwić bez większych problemów i opóźnień. Organizacja pracy urzędu musi jednak uwzględniać obecną sytuację pandemiczną w kraju.

- Zgodnie z aktualnie obowiązującym rozporządzeniem na sali obsługi klientów może być tyle osób ile jest stanowisk. Dlatego nie możemy dopuścić do sytuacji, żeby osoby chcące załatwić sprawę w urzędzie oczekiwały na obsługę na takiej sali. Dlatego zachęcamy do tego, żeby załatwiać sprawy elektronicznie – to najbezpieczniejsza metoda. Jeżeli jednak ktoś z jakiegoś powodu w stanie dopełnić formalności w ten sposób, to zachęcamy do rezerwacji wizyt. Możemy to zrobić również elektronicznie, poprzez stronę www.gdansk.pl/rezerwacje – do czego zachęcamy. Ewentualnie możemy zadzwonić do Gdańskiego Centrum Kontaktu – Tłumaczy Tomasz Filipowicz, dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich. – Dzięki wcześniejszemu umówieniu, sama wizyta w urzędzie potrwa zaledwie kilkanaście minut – dodaje Filipowicz.

W związku z nagłym przyrostem zachorowań, którego jesteśmy świadkami już od dłuższego czasu, miesiąc temu została podjęta decyzja o umożliwieniu pracy zdalnej pracownikom urzędu w maksymalnym zakresie. Dzisiaj z możliwości pracy zdalnej korzysta 32% pracowników Urzędu Miejskiego w Gdańsku. Funkcjonowanie wydziałów zajmujacych się bepozśrednią obsługą klientów jest zachowane. W tych wydziałach praca realizowana jest w miejscu obsługi mieszkańców, czyli Zespołach Obsługi Mieszkańców (np. dowody osobiste, prawa jazdy, dowody rejestracyjne) czy Urzędzie Stanu Cywilnego.
Na razie chwilowe utrudnienia z obsługą (w tym m.in. dowodów rejestracyjnych) wynikają z problemów kadrowych, związanych z kwarantanną lub L4 w związku z COVIDem.

Niezmiennie prosimy o umawianie spotkań za pośrednictwem internetu, adresów e-mejl, telefonów, w tym szczególnie Gdańskiego Centrum Kontaktu: 58 524 45 00. Poniżej szczegóły.

Jak załatwić sprawę w Urzędzie Miejskim w Gdańsku w czasie epidemii? 
Urząd Miejski w Gdańsku pracuje. Wszystkie zadania są realizowane, jednakże z uwagi na bezpieczeństwo, od marca br. pewnym ograniczeniom podlega bezpośrednia obsługa klienta. Zapraszamy do załatwiania spraw elektronicznie przez stronę www.gov.pl lub umówienie wizyty na stronie internetowej Portalu informacyjnego www.gdansk.pl 

Zalecamy kontakt elektroniczny.

Rezerwacja wizyt

https://www.gdansk.pl/rezerwacja 

  • pisma zwykłe, skargi i wnioski / e-mail: umg@gdansk.gda.pl.
  • pisma/wnioski wymagające podpisu / platforma: https://epuap.gov.pl/ 
  • Chcąc uzyskać informację (jak załatwić sprawę czy na jakim etapie jest toczące się postępowanie) skontaktuj się z Gdańskim Centrum Kontaktu (24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu) / e-mail: kontakt@gdansk.gda.pl, portal internetowy https://www.gdansk.pl/kontaktgdansk/zglos, tel. 58 524 45 00.  
  • We wszystkich sprawach merytorycznych związanych z pracą wydziałów i biur Urzędu Miejskiego prosimy nawiązywać kontakt telefoniczny lub mailowy 

Płatności
Opłaty, w tym podatek od nieruchomości, można dokonywać online za pośrednictwem strony https://oplaty.gdansk.pl/ oraz przez bankowość elektroniczną. Ponadto podatek od nieruchomości można wpłacać bez prowizji w kilkunastu placówkach banku PEKAO rozlokowanych na terenie miasta. 

Profil Zaufany
Profil zaufany to bezpłatna metoda potwierdzania tożsamości obywatela w systemach elektronicznej administracji. Profil zaufany działa jak odręczny podpis. Możesz dzięki niemu wysyłać przez Internet dokumenty i wnioski do różnych urzędów (np. zgłoszenie urodzenia dziecka, wnioski kierowane do USC)

Profil Zaufany potwierdza tożsamość Obywatela — podpis potwierdzony profilem zaufanym, podobnie jak kwalifikowany podpis elektroniczny, skutecznie zastępuje w kontaktach z podmiotami publicznymi podpis własnoręczny.

Profil Zaufany można założyć w poniższych serwisach bankowych:

  • PKO BP,
  • ING Bank Śląski,
  • Bank Millennium,
  • Inteligo,
  • Bank Pekao,
  • mBank,
  • BZWBK,
  • Alior Bank,
  • oraz w serwisie Envelo

Zakładanie PZ przez bankowość elektroniczną jest bardzo proste (szczegółowe informacje znajdują się stronach internetowych poszczególnych banków).