Przeglądarka IE 11 nie jest wspierana na witrynie. Proszę skorzystać z nowej przeglądarki Edge firmy Microsoft

Referat Prasowy Urzędu Miejskiego w Gdańsku

Mapa przedstawia Dolne Miasto oraz Główne Miasto. Granatowa, przerywaną linią zaznaczono proponowany/oreintacyjny przebieg ul. Nowej Wałowej
Zdjęcie portretowe: Aneta Niezgoda

Aneta Niezgoda
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska

Data publikacji 11:37

Ogłaszenie przetargu na opracowanie koncepcji Nowej Wałowej

W najbliższych dniach zostanie ogłoszony przetarg na opracowanie koncepcji budowy drugiego etapu budowy Nowa Wałowa. Prace nad koncepcją mają zakończyć się we wrześniu 2022 r.

Trasa Nowej Wałowej połączy w przyszłości al. Zwycięstwa z ul. Elbląską. Docelowa trasa ma biec od al. Zwycięstwa w kierunku skrzyżowaniu ul. Popiełuszki z Rybaki Górne, kierując się w stronę Motławy i dalej w kierunku ul. Siennickiej, Opływu Motławy, łącząc się z ul. Elbląską.  W tym celu powstać ma koncepcja, która wskaże warianty przebiegu trasy. Przetarg na opracowanie koncepcji drugiego etapu, zostanie ogłoszony w najbliższych dniach. Otwarcie ofert planowane jest w pierwszej połowie grudnia. Prace nad koncepcją mają zakończyć się we wrześniu 2022 r.

Zakres opracowania obejmować będzie wielobranżową koncepcję ul. Nowej Wałowej, do włączenia w ul. Elbląską w układzie docelowym tzn. 2x2 pasy ruchu wraz z linią tramwajową, obustronnymi chodnikami, ścieżką rowerową i obiektami inżynieryjnymi.

- Połączenie nowej trasy tramwajowej z trasą tramwajową w ulicy Jana z Kolna będzie zaprojektowane dwuwariantowo: w pasie drogowym Nowej Wałowej oraz w pasie drogowym ulicy Nowomiejskiej – wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. -  W ramach skrzyżowania Nowej Wałowej z ul. Stara Stocznia projektanci uwzględnią możliwość prowadzenia trasy tramwajowej w kierunku ul. Grodzkiej i Podwala Staromiejskiego. Ponadto w dokumentacji ma zostać uwzględniona liczba i lokalizacja przystanków tramwajowych.

Koncepcja będzie opracowana z możliwością podziału na etapy realizacji. Opracowanie będzie zawierało także kosztorys inwestycji i wariantowe propozycje rozwiązań, w tym: trasy drogi, węzłów, przejazdów drogowych, skrzyżowań, obiektów mostowych i drogowych obiektów inżynierskich (w tym również tunelu), dróg dojazdowych, ewentualnych kładek dla pieszych, obiektów i urządzeń wynikających z wymogów ochrony środowiska (np. ekrany akustyczne, przejścia ekologiczne). W koncepcji mają znaleźć się „dowiązania” z ulicami: Nowomiejską i Narzędziowców, Rybaki Górne, Stara Stocznia, Siennicką (poprzez ulicę lokalną), Litewską, Mostek, Elbląską i Nową Sandomierską.

Budowa pierwszego etapu Nowej Wałowej zakończyła się w maju 2014 r. W ramach inwestycji wykonano odcinek o długości ok. 1,2 km, 200 - metrową estakadę i 67 – metrowy wiadukt. Pracom drogowym towarzyszyła częściowa regulacja torowiska tramwajowego przy ul. Jana z Kolna oraz prace branżowe. Przebudowane zostały także sąsiadujące z drogą ulice. Inwestycja realizowano w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Inwestorem drogi był duński fundusz inwestycyjny Baltic Property Trust Optima (BPTO Infra Sp. z o.o.).