Przeglądarka IE 11 nie jest wspierana na witrynie. Proszę skorzystać z nowej przeglądarki Edge firmy Microsoft

Referat Prasowy Urzędu Miejskiego w Gdańsku

Na zdjęciu widoczne są łuki wiaduktu, widoczne od dołu. Pod wiaduktem przebiega doga z torowiskiem po środku. Po torach jedzie tramwaj.
Zdjęcie portretowe: Magdalena Kiljan

Magdalena Kiljan
Gdańskie Wodociągi SA

Data publikacji 13:02

Przebudowa sieci trakcyjnej pod wiaduktem na al. Hallera

W poniedziałek, 2 listopada rozpoczną się prace związane z przebudową sieci trakcyjnej pod wiaduktem na al. Hallera. Dzięki niej ewentualne skutki uszkodzenia sieci będą mniej odczuwalne dla pasażerów, a ruch tramwajowy na głównych szlakach będzie kontynuowany. Według harmonogramu roboty potrwają do końca grudnia.

Zrywanie trakcji tramwajowej pod wiaduktem kolejowym na al. Hallera przez nieprzepisowo przejeżdżające tamtędy pojazdy ciężarowe to problem, któremu Gdański Zarząd Dróg i Zieleni stara się zaradzić od kilku lat. Wprowadzony w 2016 roku zakaz ruchu pojazdów powyżej 3,5 tony, czy instalacja tablic zmiennej treści (ostatnia pojawiła się w rejonie wiaduktu w kwietniu tego roku) okazały się niewystarczające wobec lekceważących przepisy i kierowców.

Rozwiązaniem, które ma w znaczący sposób zmniejszyć problemy w ruchu tramwajowym związane z zerwaniem sieci trakcyjnej będzie jej przebudowa, zapowiadana latem 2019 roku. Wówczas władze Gdańska przeznaczyły na ten cel dodatkowe środki finansowe. W ślad za deklaracjami jeszcze w ubiegłym roku sporządzona została dokumentacja projektowa, a w listopadzie i grudniu 2020 roku wykonane zostaną roboty budowlane.

Głównym założeniem przebudowy jest montaż na sieci trakcyjnej od strony ul. Klinicznej dodatkowych izolatorów sekcyjnych. Dzięki takiemu rozwiązaniu, w przypadku uszkodzenia sieci trakcyjnej pod wiaduktem, ruch tramwajowy na głównych ciągach komunikacyjnych, czyli na al. Zwycięstwa i ul. Klinicznej będzie mógł odbywać się bez zakłóceń. Ponadto wymienione zostaną elementy konstrukcyjne sieci trakcyjnej, m.in. przewody jezdne, zawieszenia poprzeczne oraz izolatory. To one były najczęściej uszkadzane przez przejeżdżające pod wiaduktem ciężarówki. Z kolei dzięki montażowi dodatkowego słupa przy wiadukcie od strony ul. Piramowicza oraz wymianie osprzętu sieciowego, cała sieć trakcyjna w rejonie wiaduktu zostanie maksymalnie podniesiona. Poskutkuje to zwiększeniem skrajni dla przejeżdżających pojazdów i zmniejszeniem ryzyka jej uszkodzenia.

Prace, które będą odbywać się na al. Hallera, zostały podzielone na etapy. Pierwszy etap, który rozpocznie się w 2 listopada dotyczyć będzie wykonania fundamentów pod słupy trakcyjne oraz montażu nowych zawieszeń poprzecznych. W kolejnych etapach realizowane będą prace związane z montażem słupów, lin nośnych oraz przewodów jezdnych wraz z osprzętem sieciowym.

Zgodnie z zapisami umowy wykonawca będzie miał obowiązek prowadzenia robót przy zachowaniu ruchu tramwajowego. Oznacza to, że prace będą odbywać się nocami w godzinach 0.00 – 4.00. W szczególnych przypadkach po uzgodnieniu z Zarządem Transportu Miejskiego w Gdańsku prace mogą być wykonywane w innych godzinach, np. w dni wolne od pracy. Nie przewiduje się natomiast całkowitego zamknięcia remontowanego odcinka. Według harmonogramu zakończenie prac przewidywane jest na koniec grudnia 2020 roku.