Referat Prasowy
Urząd Miejski w Gdańsku
Data publikacji 13:31
Kładka na Wyspę Spichrzów odebrana. W sobotę otwarcie
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska oraz Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, przy udziale Kapitanatu Portu Gdańsk, odebrały wybudowaną obrotową kładkę na Wyspę Spichrzów. Już w sobotę od godziny 9.00 mieszkańcy i turyści będą mogli korzystać z nowego gdańskiego mostu.
Kładka, która łączy Długie Pobrzeże na wysokości ul. Św. Ducha z Wyspą Spichrzów ma 57 metrów długości i 4,5 metra szerokości. Kładka jest przeznaczona do ruchu pieszego, otwiera się poprzez obrót przęsła na wyspie centralnej i jest dostosowana dla osób z niepełnosprawnościami.
Fundament kładki, o wadze co najmniej 100 ton, przypomina wynurzającą się na powierzchnię łódź podwodną. To na nim będzie obracać się pomost. Wynurzający się element ma pełnić przede wszystkim funkcję ochronną na wypadek uderzenia przepływającego statku.
Kładka będzie obracana na każde żądanie kapitanatu gdańskiego portu jachtowego. Sygnał wysłany będzie do pracownika obsługi, który otwierać będzie kładkę za pomocą pilota. Harmonogram otwarć kładki jest skoordynowany z istniejącą kładką na Ołowiankę oraz umożliwia płyny ruch jednostek pływających.
Obiekt wyposażony jest w ciekawe szklane elementy pomostu podświetlone od spodu, pochylone balustrady oraz zgodną z wytycznymi konserwatorskimi iluminację. Doskonale komponuje się w krajobrazie Starego Miasta, stanowi atrakcyjny punkt widokowy dla użytkowników oraz pozwoli lepiej skomunikować obszar północnego cypla Wyspy Spichrzów z Długim Pobrzeżem.
Kładka jest inwestycją realizowaną w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego przez spółkę Granaria Development Gdańsk, która zabudowuje północny cypel gdańskiej wyspy. Koszt budowy przeprawy to około 10 mln złotych.
Powstający w ramach PPP na Wyspie Spichrzów nowoczesny kompleks handlowo-mieszkaniowo-usługowy o łącznej powierzchni użytkowej około 60 tys. m², składa się z hotelu i budynku mieszkaniowo-apartamentowego.
Zawiązane partnerstwo zakłada także budowę opisanej wyżej kładki na wysokości ul. św. Ducha, jak również przebudowanie mostu Stągiewnego na most zwodzony, renowację Długiego Pobrzeża, przebudowanie ul. Chmielnej (już zrealizowane) i jej połączenie z Podwalem Przedmiejskim. Inwestycja jest realizowana etapami i zakończy się w 2023 roku.
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl