Jędrzej Sieliwończyk
Urząd Miejski w Gdańsku
Data publikacji 16:05
Awaria sieci trakcyjnej usunięta. Trwa wyjaśnianie przyczyn
We wtorek, 28 lipca w godz. 5:35 - 22:30 pracownicy pogotowia sieciowego spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje usuwali awarię sieci trakcyjnej w centrum Gdańska. Uszkodzony został przewód jezdny o łącznej długości ponad 600 metrów, na odcinku pomiędzy ul. Żabi Kruk a ul. Chmielną.
Zerwanie przewodu w sieci trakcyjnej skompensowanej starego typu powoduje upadek sieci na bardzo długim odcinku. Oznacza to konieczność wykonania szerokiego zakresu prac i dłuższy czas naprawy niż w przypadku miejscowego zerwania sieci (np. przez samochód na przejeździe torowym). Pracownicy pogotowia sieciowego spółki GAiT musieli praktycznie odbudować cały fragment sieci: podnieść i uzupełnić przewód jezdny oraz linę nośną, wymienić izolatory stropowe i wysięgnikowe, a także laski wysięgnika, złącza profilowe i linowe oraz linki wysięgnika. W usuwanie awarii zaangażowani byli wszyscy pracownicy pogotowia oraz dwa specjalistyczne samochody sieciowe.
Okoliczności, w których doszło do awarii zbada komisja techniczna powołana przez spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Pod uwagę brane jest między innymi uszkodzenie sieci trakcyjnej przez obcy pojazd na skrzyżowaniu ul. Okopowej i Podwala Przedmiejskiego. Specjaliści podkreślają, że nawet niewielkie nadszarpnięcie przewodu w jednym punkcie może doprowadzić do poluzowania sieci na odcinku nawet jednego kilometra. Ustalenie dokładnej przyczyny awarii pozwoli wyciągnąć stosowne wnioski oraz podjąć kolejne działania, przewidziane w tego typu sytuacjach.
- W imieniu Gdańskich Autobusów i Tramwajów przepraszam Pasażerów, którzy mieli problemy w podróży – mówi Maciej Lisicki, prezes zarządu Spółki.
W czasie usuwania awarii, na odcinku od Śródmieścia SKM do pętli tramwajowej na Stogach, funkcjonowała autobusowa komunikacja zastępcza zorganizowana przez Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku. Jak mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM, w godzinach szczytu przewozowego do dyspozycji pasażerów było średnio 10 autobusów „za tramwaj”, natomiast pomiędzy porannym a popołudniowym szczytem przewozowym było to średnio 7 pojazdów. Po godzinie 20:00 do obsługi pasażerów na odcinku wyłączonym z ruchu tramwajowego Centrala Ruchu ZTM w Gdańsku zadysponowała 5 wozów.
- Ubolewamy z powodu zaistniałej sytuacji. Dziękujemy pracownikom spółki GAiT, którzy robili co mogli, by jak najszybciej naprawić sieć. Dziękujemy także pracownikom naszej Centrali Ruchu, którzy przez cały dzień organizowali i nadzorowali autobusową komunikację zastępczą – podkreśla Zygmunt Gołąb.