Izabela Kozicka-Prus
Urząd Miejski w Gdańsku
Data publikacji 11:17
Tramwajowe święto
Mieszkańcy przeciwległych dzielnic Gdańska - Jasienia i Stogów dziś pojechali do pracy tramwajami. Nowa trasa tramwajowa na al. Pawła Adamowicza i wyremontowane torowisko na Stogi zostały właśnie oddane do użytku.
- Wiem jak bardzo gdańszczanki i gdańszczanie z Jasienia i okolic czekali na to połączenie. Bardzo się cieszę, że udało nam się również wydłużyć linię z węzła Ujeścisko do szkoły na Lawendowym Wzgórzu, o co zabiegali sami mieszkańcy – mówiła prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.
Linia tramwajowa o długości 2,6 km na al. Pawła Adamowicza to istotny element inwestycji łączącej Ujeścisko i Jasień z Pieckami Migowo. Na trasie wybudowano 6 przystanków (od strony Migowa): „Królewskie Wzgórze”, „Łabędzia”, „Stolema”, ”Zabornia”, „Ujeścisko” – węzeł integracyjny oraz „Lawendowe Wzgórze” – przystanek w pobliżu przedszkola nr 68. By ułatwić podróżnym możliwość przesiadki powstał węzeł integracyjny tramwajowo-autobusowy Ujeścisko wraz z parkingiem dla samochodów osobowych i rowerów (167 miejsc parkingowych samochodowych, w tym 11 dla niepełnosprawnych, 22 miejsca postojowe rowerowe), a także budynek socjalny z ogólnodostępną płatną toaletą. Aleją Pawła Adamowicza w ciągu dnia jeżdżą tramwaje linii nr 12 – co 10 minut w dni powszednie i co 20 minut w weekendy. Rozkład jazdy „dwunastki” nie zmieni się znacząco. Zostanie jedynie wydłużona jej trasa. Nocą trasa obsługiwana jest przez linię autobusową N2 (pierwsze kursy 30 czerwca/1 lipca).
Al. Pawła Adamowicza łączy istniejącą ul. Bulońską z ulicą Jabłoniową i jest częścią opracowanego przez władze miasta Strategicznego Programu Rozwojowego dzielnicy Południe na lata 2014-2020. W ramach zadania poza linią tramwajową powstała jezdnia wraz z estakadą oraz ścieżki rowerowe wraz infrastrukturą towarzyszącą, całość ma ok. 2,7 km. W ramach inwestycji przebudowano lub wybudowano także odcinki ulic w tym między innymi: Myśliwskiej, Nowej Wołkowyskiej, Myśliwskiej Południowej, Stolema, Kartuskiej, Limbowej, a także łącznice węzła z Armii Krajowej, Nową Warszawską i Nową Jabłoniową
W okolicy skrzyżowania z ul. Warszawską i Jabłoniową uwzględniono również planowaną rozbudowę sieci tramwajowej w kierunku Al. Havla oraz zajezdni tramwajowej.
Koszt realizacji to 247 mln zł., a wykonawcą robót jest konsorcjum firm, której liderem jest NDI S.A.
Od świtu tramwaje pojawiły się również na Stogach, regularne kursowanie rozpoczęły linie 8 i 9.
- Dziś rusza tramwaj na Stogi, to podwójna uroczystość, bo mieszkańcy znów będą mogli korzystać z linii tramwajowych i jest to sygnał, że ta inwestycja zbliża się ku końcowi - powiedział Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta ds. inwestycji. - Natomiast trzeba też dodać, że dokładnie 1 lipca 1927 roku została otwarta linia tramwajowa do Stogów, czyli dokładnie 93 lata temu.
Wtedy oddano do użytku nową, liczącą 5,7 km trasę spod Bramy Żuławskiej przez Przeróbkę do Stogów. Dziś przebudowano na Stogach 3,7 km torów tramwajowych, w tym dwie pętle „Pasanil” (ok. 350m) i „Plaża Stogi” (ok. 450 m). W ramach inwestycji zmieniony jest również istniejący układ drogowy (ul. Wosia Budzysza, ul. W. Stryjewskiego, odcinek ul. Nowotnej) wraz ze skrzyżowaniami, zjazdami, chodnikami i ścieżkami rowerowymi. Łączna długość przebudowywanych dróg wynosi ok. 2, 5 km. Koszt inwestycji to ok. 118 mln zł, z czego ponad 46 mln zł to pozyskane dofinansowanie unijne. Przewidywany termin zakończenia robót to III kwartał 2020r., a wykonawcą prac jest Aldesa Construcciones.
Obie inwestycje, al. Pawła Adamowicza oraz remont na Stogach są realizowane w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej – etap IVa.