Jędrzej Sieliwończyk
Urząd Miejski w Gdańsku
Data publikacji 13:13
Tramwaje na al. Adamowicza i na Stogach
Już od najbliższego wtorku, 30 czerwca wracają tramwaje, dzięki którym pasażerowie będą mogli dojechać na plażę na Stogach. Tego samego dnia zostanie uruchomiana linia tramwajowa na alei Pawła Adamowicza. To kluczowe inwestycje, które są częścią wieloetapowej inwestycji pod nazwą Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej. Rozpoczynające się wakacje oraz nowe linie tramwajowe oznaczają też zmiany w rozkładach jazdy, które znacząco ułatwią podróżowanie po naszym mieście.
Podczas konferencji prasowej Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, oraz jej zastępcy Alan Aleksandrowicz i Piotr Borawski przedstawili szczegóły dotyczące uruchomienia linii tramwajowych na Stogach oraz na alei Pawła Adamowicza. W konferencji uczestniczyli również radni Beata Dunajewska, przewodnicząca klubu radnych Wszystko dla Gdańska oraz Cezary Śpiewak Dowbór, przewodniczący klubu Koalicji Obywatelskiej. - Długo wyczekiwana modernizacja linii tramwajowej na Stogi dobiega końca. Druga ważna inwestycja drogowa i tramwajowa to Aleja Pawła Adamowicza – ulica łącząca prężnie rozwijające się dzielnice Gdańska: Piecki Migowo, Jasień, Ujeścisko i Łostowice. - W najbliższy wtorek, 30 czerwca tramwaje ruszają w obu tych miejscach - mówiła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Tramwajem na plażę
- Mieszkańcy Stogów na tę inwestycję bardzo długo czekali i ja jako radna tego okręgu wyborczego mogę się tylko cieszyć, że udało się ją zrealizować. Jak wszyscy wiemy, stawiamy w Gdańsku na komunikacje miejską, a teraz będziemy mogli dojechać na plażę na Stogach tramwajem, co mnie cieszy, również ze względu na ekologię - mówiła Beata Dunajewska, przewodnicząca klubu Wszystko dla Gdańska.
Regularne kursy do pętli Stogi Plaża rozpoczną się od wtorku, 30 czerwca. Na Stogi wrócą tramwaje linii 8 i 9. Wszystkie kursy zajeżdżać będą na pętlę. Z uwagi na wciąż trwające prace budowlane, przystanek tramwajowy Stogi (przy skrzyżowaniu ul. Stryjewskiego i ul. Nowotnej) w kierunku plaży jeszcze przez jakiś czas pozostanie nieczynny – pasażerowie proszeni są o korzystanie z bliskich przystanków sąsiednich Rozłogi lub Zimna.
Tramwaje linii 8 i 9 będą kursować z podstawową częstotliwością w godzinach szczytu co 10 minut. Ta częstotliwość zostanie utrzymana również między szczytami na linii 8. Natomiast tramwaje linii 9 pojadą co 20 minut poza godzinami szczytu.
W soboty, niedziela i święta podwojona zostanie częstotliwość kursów na linii 8 w związku z prognozowaną dużą frekwencją w kierunku plaż w Jelitkowie i na Stogach. Tramwaje tej linii pojadą co 10 minut, a nie co 20 minut. Dodatkowo, wznowione zostanie kursowanie tramwajów sezonowej linii 68 na trasie z Łostowic Świętokrzyskiej do Stogów Plaży przez Chełm, Przeróbkę. Linia 68 będzie funkcjonować w soboty, niedziele i święta w godzinach ramowych 10.00-19.00 co 20 minut.
Wraz z uruchomieniem trasy tramwajowej na Stogi zawieszone zostanie funkcjonowanie autobusowej linii zastępczej T8. Linie autobusowe 158 i 258 nadal będą dojeżdżać do Stogów Plaży.
W zależności od sytuacji związanej z pandemią, planowane jest również kursowanie tramwaju zabytkowego 102Na na linii 8.
Inwestycja na Stogach
Realizacja inwestycji podzielona została na trzy odcinki. Pierwszy z nich obejmuje ul. Budzysza, na wysokości od skrzyżowania z ul. Sucharskiego do skrzyżowania z ul. Skiby i na tym odcinku prace zostały już zakończone.
Drugi odcinek dotyczy ul. Stryjewskiego, od skrzyżowania z ulicą Skiby do skrzyżowania ul. Nowotnej z ul. Kruczą oraz pętli Pasanil. Na tym odcinku prowadzone będą jeszcze prace wykończeniowe i porządkowe. W lipcu wykonawca planuje sukcesywnie udostępniać dla ruchu kołowego jezdnie w okolicy Pawiej, Zimnej, Hożej oraz Wrzosy.
- Jestem pewien, że z tej informacji cieszą się nie tylko mieszkańcy Stogów, ale też położonej po sąsiedzku dzielnicy Krakowiec-Górki Zachodnie, ale też zapewne mieszkańcy Przeróbki, którzy dzięki temu będą mieli możliwość jeżdżenia nowszym taborem – podsumował Cezary Śpiewak Dowbór, przewodniczący klubu Koalicji Obywatelskiej.
Umowa z wykonawcą prac którego liderem jest Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. podpisana została w czerwcu 2018 roku. Koszt inwestycji to ok. 117 mln zł.
Projekt jest realizowany w ramach GPKM IV a i jest dofinansowany z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020, dla którego instytucją zarządzającą jest CUPT.
Nowa linia tramwajowa na al. Adamowicza
Nowa linia tramwajowa o długości 2,6 km jest kluczowym elementem inwestycji łączącej ul. Bulońską z ulicą Jabłoniową jest. Na trasie wybudowano 6 przystanków (od strony Migowa): „Królewskie Wzgórze”, „Łabędzia”, „Stolema”, ”Zabornia”, „Ujeścisko” – węzeł integracyjny oraz „Lawendowe Wzgórze” – przystanek w pobliżu przedszkola nr 68. By ułatwić podróżnym w przyszłości możliwość przesiadki powstał węzeł integracyjny tramwajowo-autobusowy Ujeścisko wraz z parkingiem dla samochodów osobowych i rowerów (167 miejsc parkingowych samochodowych, w tym 11 dla niepełnosprawnych, 22 miejsca postojowe rowerowe), a także budynek socjalny z ogólnodostępną płatną toaletą.
- Jeżeli chodzi o Aleje Pawła Adamowicza, do czasu otwarcia Nowej Warszawskiej będzie tam kursować linia 12. Jest to jedna z najdłuższych linii tramwajowych w naszym mieście, która obsługiwana jest nowymi tramwajami Pesa Jazz Duo. W tej chwili tramwaje tej linii jeżdżą co 10 min w szczycie komunikacyjnym i co 20 min pomiędzy szczytami oraz w soboty, niedziele i święta – mówił Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. Trasa biegnie od dzisiejszego krańca linii 12 „Migowo” przez al. Pawła Adamowicza, węzeł Ujeścisko (przy skrzyżowaniu ul. Jabłoniowej i ul. Warszawskiej) do Lawendowego Wzgórza. W następnych etapach inwestycji zbudowane zostaną kolejne odcinki trasy tramwajowej przez tzw. Nową Warszawską do al. Havla oraz z Piecek-Migowa przez ul. Sobieskiego do Wrzeszcza Górnego.
- Zgodnie z naszą filozofią rozwoju komunikacji miejskiej, tramwaj i kolej stanowią osie komunikacyjne miasta. Te pojazdy nie stoją w korkach, dzięki czemu mieszkańcy mogą się szybciej przemieszczać. Natomiast autobusy to linie, które mają dowozić pasażerów do głównych węzłów przesiadkowych. W ramach tej filozofii autobusy linii 115, 120, 156 i 174 będą dojeżdżać do nowego węzła Ujeścisko, po to aby tam pasażerowie mogli się przeciąć na tramwaj linii 12, a w późniejszym czasie również na inne linie tramwajowe – tłumaczył Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Planowane jest również wznowienie funkcjonowania linii autobusowej 129 i 164 – nastąpi to prawdopodobnie w drugiej połowie lipca.
Budowa Al. Pawła Adamowicza (roboczo zwanej Nowa Bulońska Północna) jest częścią opracowanego przez władze miasta Strategicznego Programu Rozwojowego dzielnicy Południe na lata 2014-2020. Zadanie realizowane jest w ramach Gdańskiego Programu Komunikacji Miejskiej – GPKM etap IVa. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm, którego liderem jest firma NDI S.A. z Sopotu. Realizacja Al. Pawła Adamowicza to koszt 243 mln zł. Inwestycja dofinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 - 2020. Zadanie to otrzymało dofinansowanie z Unii Europejskiej w kwocie około 58,5 mln zł.
Kluczowe inwestycje w ramach GPKM
- Te inwestycje to część Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej IV A, którego wartość to ponad 600 mln zł. To szereg zadań inwestycyjnych, z czego najważniejsze to budowa linii tramwajowej z układem drogowym Nowej Bulońskiej czyli Alei Pawła Adamowicza, budowa ulicy Nowej Warszawskiej i kompleksowa przebudowa struktury tramwajowej i drogowej na Stogach. To również zakup taboru, budowa wiat tramwajowych i wiele pomniejszych zadań inwestycyjnych – mówił Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta ds. inwestycji.
- Rozpoczynamy wakacje otwarciem linii tramwajowej i powrotem linii tramwajowej na Stogi. To wszystko jest możliwe dzięki dobrym projektom przygotowywanym przez gdańską drużynę, które uzyskują dofinansowanie Unii Europejskiej. Te inwestycje to element większej całości czyli GPKM, dzięki któremu stopniowo rozwijamy, poprawiamy komunikacje miejską w naszym mieście – podkreślała Aleksandra Dulkiewicz.
Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej (GPKM), ma na celu stworzenie i utrzymanie konkurencyjnego systemu transportu zbiorowego, dostosowanego do potrzeb mieszkańców i osób przyjeżdżających do Gdańska. W ramach trwającego właśnie etapu IV A, oprócz finalizowanych inwestycji na Adamowicza i na Stogach realizowana będzie m. in. Budowa ul. Nowej Warszawskiej w Gdańsku obejmującą budowę trasy tramwajowej od skrzyżowania Jabłoniowa/Warszawska do Al. Vaclava Havla, równolegle do ul. Warszawskiej wraz z przebudową istniejącego torowiska na włączeniu w Al. Vaclava Havla. Wzdłuż trasy przewiduje się budowę przystanków (w ciągu ul. Havla, na wysokości ul. Łódzkiej, ul. Piotrkowskiej i ul. Unruga), małą architekturę.
Od 1996 roku zrealizowano już trzy etapy tego programu w ramach których zrealizowano: GPKM I - w 1996 rozpoczęto prace związane z I etapem GPKM (diagnoza stanu transportu zbiorowego, przebudowa infrastruktury torowej w 5 lokalizacjach układu komunikacyjnego Gdańska). I etap GPKM zrealizowano przy wsparciu EBOR w latach 2002-2003. Dzięki temu zmodernizowano ponad 29 km torowisk i linii trakcji elektrycznej oraz przebudowano kilka ważnych skrzyżowań z liniami tramwajowymi. Na ten cel wydatkowano 22,5 mln zł. W tym okresie udało się również, kosztem 35,6 mln zł, zakupić na potrzeby komunikacji miejskiej 33 autobusy standardem i niezawodnością przewyższające dotychczas eksploatowany tabor oraz zmodernizowano 7 wagonów tramwajowych.
W ramach II etapu GPKM wybudowano nową linię tramwajową łączącą centrum miasta z dzielnicą Chełm, przebudowano infrastrukturę torowo-trakcyjną na łącznym odcinku ok. 19,9 km torowisk oraz urządzenia elektroenergetyki trakcyjnej, zakupiono 28 sztuk autobusów oraz 3 szt. nowoczesnych tramwajów do obsługi węzła autobusowo – tramwajowego w dzielnicy Chełm. Nowe autobusy, zakupione w ramach projektu, zostały skierowane na linie dowozowe z osiedli położonych w dzielnicy Gdańsk Południe do pętli linii tramwajowej na Chełmie.
Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej etap III był realizowany w ramach 3 projektów:
- GPKM etap III A - obejmował budowę nowej linii tramwajowej Chełm - Nowa Łódzka, przebudowę istniejących torów i sieci trakcyjnej wraz z infrastrukturą, zakup nowoczesnego taboru tramwajowego oraz przebudowę zajezdni. Dzięki realizacji projektu powstała nowa sieć połączeń tramwajowych. Wzrósł też komfort podróżowania tramwajami, zachęcający do korzystania z tego środka komunikacji. Projekt był dofinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach POIiŚ 2007-2013,
- GPKM etap III B - obejmował budowę nowej linii tramwajowej w dzielnicy Piecki – Migowo, przebiegającej od Pętli Siedlce wzdłuż ul. Kartuskiej przez ul. Nowolipie, ul. Rakoczego do przystanku PKM Brętowo i w ul. Bulońskiej, zakup taboru - 5 szt,, remont infrastruktury tramwajowej w ciągu ul Jana z Kolna oraz przebudowę Zajezdni Tramwajowej Wrzeszcz. Projekt był dofinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach POIiŚ 2007-2013,
- GPKM etap III C - obejmował budowę dojazdów do Pomorskiej Kolei Metropilitalnej oraz przebudowę infrastruktury tramwajowej w ul. Siennickiej i ul. Lenartowicza, od ul. Elbląskiej do ul. Sucharskiego. Projekt był dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach PRO dla Województwa Pomorskiego na lata 2007 - 2013.