Przeglądarka IE 11 nie jest wspierana na witrynie. Proszę skorzystać z nowej przeglądarki Edge firmy Microsoft

Referat Prasowy Urzędu Miejskiego w Gdańsku

timeline

Alicja Mongird
Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot

Data publikacji 14:17

Metropolia głosuje! - miasta, gminy i dzielnice OMGGS ścigają się o najwyższą frekwencję

W sumie 90 tysięcy złotych za najwyższą frekwencję w wyborach prezydenckich dla miast i gmin Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Jak wygrać? Wystarczy pójść na wybory. Zwycięzcami w każdej z trzech kategorii będą samorządy, w których mieszkańcy najliczniej zagłosują w wyborach prezydenckich. Jak zapowiadają władze miast i gmin - pieniądze trafią do dzielnic, osiedli i sołectw, które najlepiej zmobilizują się do głosowania.

OMGGS ogłasza akcję profrekwencyjną, która ma zachęcić mieszkańców metropolii do udziału w zbliżających się wyborach prezydenckich. Wyścig odbędzie się w 3 kategoriach: gminy do 10 tys. mieszkańców, gminy od 10 do 30 tys. mieszkańców oraz gminy powyżej 30 tys. mieszkańców. Zwycięzcy każdej kategorii otrzymają 30 tys. zł i sami zdecydują na co wydać pieniądze.

- W tym roku rywalizujemy w ramach naszego obszaru metropolitalnego o najwyższą frekwencję. Rzucamy rękawicę naszym przyjaciołom, sąsiadom, a wygraną jest w sumie 90 tysięcy złotych dla tych dzielnic, albo sołectw, gdzie będzie najwyższa frekwencja. Rywalizacja o frekwencję to element budowania społeczeństwa obywatelskiego, a udział w wyborach jest realnym wpływaniem na to jak będzie wyglądała nasza Polska – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.

W wolnej Polsce już sześć razy wybieraliśmy prezydenta. Pierwsze wolne wybory prezydenckie odbyły się w 1990 r., potem 1995 r., 2000 r., 2005 r., 2010 r. i 2015 r. W ostatnich wyborach prezydenckich 24 maja 2015 r. frekwencja w metropolii wyniosła 57,3%. W ostatnich wyborach parlamentarnych głosowało 63,6% mieszkańców metropolii (70% przekroczyło Trójmiasto, Kosakowo i Rumia). Organizując akcję profrekwencyjną chcemy ten wynik pobić, a w nagrodę mieszkańcy miast i gmin najbardziej zaangażowani w proces wyborczy otrzymają w sumie 90 tys. zł. Pieniądze zostaną przeznaczone na cele wybrane przez mieszkańców, dlatego zachęcamy do rywalizacji dzielnice, osiedla czy sołectwa.

- Zachęcam wszystkich do oddania głosu w tegorocznych wyborach prezydenckich - mówi Wojciech Kankowski, Burmistrz Gminy Żukowo. - Jako obywatele mamy ogromny wpływ na kształt polityki państwowej i powinniśmy z takiej możliwości skorzystać. Mieszkańcy Gminy Żukowo zawsze wykazywali się aktywnością, w ubiegłych wyborach parlamentarnych, Gmina Żukowo uzyskała najwyższy wynik frekwencyjny z gmin powiatu kartuskiego. Zachęcam tym bardziej, że do wygrania jest 30 tys. zł, a pieniądze trafią do sołectw/osiedli, które najlepiej zmobilizują się do głosowania.

- Udział w wyborach to nasz przywilej, dzięki któremu mamy możliwość wpływu na to, jak będzie wyglądał nasz kraj. Myślę, że i tym razem możemy liczyć na aktywną postawę obywatelską Mieszkańców Gminy Władysławowo - dodaje Roman Kużel, Burmistrz Władysławowa.

Wyścig o najwyższą frekwencję odbędzie się w 3 kategoriach. Do rywalizacji zapraszamy 48 samorządów:

Gminy powyżej 30 tys. mieszkańców: Gdańsk, Gdynia, Miasto Tczew, Miasto Wejherowo, Rumia, Żukowo, Malbork, Sopot, Lębork, Kartuzy, Miasto Pruszcz Gdański, Gmina Pruszcz Gdański,

Gminy od 10 do 30 tys. mieszkańców: Gmina Puck, Gmina Wejherowo, Reda, Sierakowice, Szemud, Kolbudy, Nowy Dwór Gdański, Luzino, Pelplin, Kosakowo, Gniew, Władysławowo, Gmina Tczew, Łęczyce, Miasto Puck, Trąbki Wielkie, Somonino, Stężyca

Gminy poniżej 10 tys. mieszkańców: Stegna, Pszczółki, Przodkowo, Chmielno, Nowy Staw, Gniewino, Cedry Wielkie, Linia, Przywidz, Sulęczyno, Subkowy, Lichnowy, Suchy Dąb, Jastarnia, Sztutowo, Hel, Ostaszewo, Krynica Morska

Rezultat rywalizacji poznamy po oficjalnych wynikach Państwowej Komisji Wyborczej. Pod uwagę będzie brana frekwencja z głosowania 28 czerwca 2020 r. W przypadku drugiej tury wyborów o wynikach akcji profrekwencyjnej będzie decydować średnia frekwencja z obu tur.

Spot #metropoliagłosuje