Izabela Kozicka-Prus
Urząd Miejski w Gdańsku
Data publikacji 14:08
Tramwaj na al. Pawła Adamowicza
Tramwaj na torowisku wzdłuż al. Pawła Adamowicza, to element wieńczący tę inwestycję. Już wkrótce gdańszczanki i gdańszczanie będą mogli korzystać z nowego, ponad dwu i pół kilometrowego, odcinka linii tramwajowej. Obecnie trwają przejazdy techniczne. Jeśli wszystkie procedury przebiegać będą zgodnie z założeniami, pierwsi pasażerowie pojadą nową trasą w czerwcu.
- To historyczna zmiana, Al. Pawła Adamowicza, zwana roboczo Nową Bulońską to jeden z symboli zmian w naszym mieście. – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – Ta symbolika ma szczególne znaczenie w tym tygodniu , kiedy będziemy obchodzić trzydziestą rocznicę samorządności w Polsce, kiedy rozglądamy się po Gdańsku wielu z Was może nie pamiętać jak to wyglądało 30 lat temu, ale myślę że nikt nawet nie wyobrażał sobie, że tu powstaną osiedla a także droga i tramwaj je łączące.
Kluczowym elementem inwestycji łączącej ul. Bulońską z ulicą Jabłoniową jest linia tramwajowa o długości 2,6 km. Na trasie wybudowano 6 przystanków (od strony Migowa): „Królewskie Wzgórze”, „Łabędzia”, „Stolema”, ”Zabornia”, „Ujeścisko” – węzeł integracyjny oraz „Lawendowe Wzgórze” –przystanek w pobliżu przedszkola nr 68. By ułatwić podróżnym w przyszłości możliwość przesiadki powstał węzeł integracyjny tramwajowo-autobusowy Ujeścisko wraz z parkingiem dla samochodów osobowych i rowerów (167 miejsc parkingowych samochodowych, w tym 11 dla niepełnosprawnych, 22 miejsca postojowe rowerowe), a także budynek socjalny z ogólnodostępną płatną toaletą. Aleją Pawła Adamowicza w ciągu dnia pojadą tramwaje linii nr 12 – co 10 minut w dni powszednie i co 20 minut w weekendy. Nocą trasa będzie obsługiwana przez linię autobusową N2. Obie linie zostaną uruchomione równocześnie. Rozkład jazdy „dwunastki” nie zmieni się znacząco. Zostanie jedynie wydłużona jej trasa.
- Komunikacja miejska, jest dla władz miast absolutnym priorytetem, ta trasa jest elementem większej całości. – powiedział Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. - Nowa infrastruktura, nowe trasy , w tym Nowa Warszawska, trasa od Piecek Migowa do Wrzeszcza, by spiąć górny i dolnym taras oraz pętla Ujeścisko, to właśnie te elementy. Ta nowa rama komunikacyjna będzie stanowiła o rozwoju komunikacji w tej części miasta. Do tego mamy nowy tabor, 15 tramwajów Pesa Jazz Duo, w drugiej transzy kolejne 15 tramwajów, również nowe autobusy i wspólny bilet.
Na trasie linii tramwajowej wybudowano 159 słupów trakcyjnych wraz z fundamentami, wykorzystano 24 km kabli trakcyjnych.
Budowa linii tramwajowej wzdłuż al. Pawła Adamowicza to jedna z największych inwestycji realizowanych obecnie przez Miasto Gdańsk. Inwestycja obejmuje nie tylko budowę linii tramwajowej, ale również sieć dróg i skrzyżowań wraz z infrastrukturą towarzyszącą. W ramach inwestycji powstała dwukierunkowa jezdnia z jednostronnym chodnikiem oraz drogą rowerową
na całej jej długości. Trasa rowerowa zostanie również oddana do użytku w czerwcu.
W ramach inwestycji powstały drogi dojazdowe takie jak Nowa Wołkowyska, Myśliwska Południowa, przebudowano łącznice węzła z ul. Armii Krajowej, z tzw. Nową Warszawską i Nową Jabłoniową.
Przy wybudowanym i funkcjonującym już Centrum Edukacyjnym Jabłoniowa początkowo planowano budowę jedynie układu drogowego, a linia tramwajowa Nowa Bulońska Północna miała kończyć się w pobliżu skrzyżowania ul. Jabłoniowej i Warszawskiej. Po analizach możliwości finansowych, Miasto zdecydowało, by przedłużyć powstającą linię tramwajową o odcinek około 320 metrów, tak aby umożliwić dojazd tramwajem niemalże pod budynek szkoły i przedszkola. Ta decyzja zapadła ponad rok po tym, jak rozpoczęto realizację inwestycji.
Z uwagi na konieczność przebudowy odcinka ul. Jabłoniowej, po uruchomieniu linii tramwajowej, prace drogowe prowadzone będą jeszcze w obrębie skrzyżowania ul. Jabłoniowej z ul. Warszawską. W tym rejonie konieczne jest wzmocnienie gruntów poprzez palowanie, co wpłynęło na czas realizacji robót w obszarze skrzyżowania. Do wzmocnienia gruntu w obszarze ul. Jabłoniowej wykorzystanych zostanie ponad 1000 pali, o łącznej długości ok. 10 100 m. Z uwagi na technologię wykonywania prac związanych z rozbudową odcinka ul. Jabłoniowej roboty w tym obszarze potrwają do końca sierpnia. Ostatnim elementem inwestycji jest winda przy przystanku w rejonie przedszkola i szkoły przy ul. Lawendowe Wzgórze. Z uwagi na opóźnienie w dostawach spowodowane pandemią, zostanie dostarczona na budowę jesienią.
- Dotarliśmy do końca kolejnego etapu przedsięwzięcia, które realizujemy od dwóch lat- powiedziała Małgorzata Winiarek -Gajewska, prezes NDI. – Wkrótce będzie czynna linia tramwajowa, finiszujemy z pracami wykończeniowymi, robimy wszystko aby przed wakacjami można było przekazać całość. Kolejna, nowa arteria jest praktycznie gotowa do użytkowania.
Budowa Al. Pawła Adamowicza (roboczo zwanej Nowa Bulońska Północna) jest częścią opracowanego przez władze miasta Strategicznego Programu Rozwojowego dzielnicy Południe na lata 2014-2020. Zadanie realizowane jest w ramach Gdańskiego Programu Komunikacji Miejskiej – GPKM etap IVa. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm, którego liderem jest firma NDI S.A. z Sopotu. Realizacja Al. Pawła Adamowicza to koszt 243 mln zł. Inwestycja dofinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 - 2020. Zadanie to otrzymało dofinansowanie z Unii Europejskiej w kwocie około 58,5 mln zł.