Przeglądarka IE 11 nie jest wspierana na witrynie. Proszę skorzystać z nowej przeglądarki Edge firmy Microsoft

Referat Prasowy Urzędu Miejskiego w Gdańsku

1200-625
Zdjęcie portretowe: Jędrzej Sieliwończyk

Jędrzej Sieliwończyk
Urząd Miejski w Gdańsku

Data publikacji 15:58

Kolejne działania miasta w związku z pandemią

Pakiet pomocowy dla organizacji pozarządowych, aktualna sytuacja na rynku pracy, zawieszanie funkcjonowania tramwaju wodnego oraz pomoc w przekazaniu nieużywanych komputerów potrzebującym uczniom to niektóre tematy jakie zostały omówione podczas dzisiejszej konferencji on - line. W briefingu wzięli udział: Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu oraz Piotr Kowalczuk, zastępca prezydenta ds. edukacji i usług społecznych.

 

– Ważna część działania naszego miasta to współpraca z organizacjami pozarządowymi. W Gdańsku działa ponad 2 tys. organizacji pozarządowych. Tylko w roku 2019 realizowały one różnego typu zadania za ponad 64 mln zł. Ponad 70 % zadań z zakresu polityki społecznej jest realizowanych właśnie przez organizacje pozarządowe –  prezydent Aleksandra Dulkiewicz przedstawiła główne założenie programu pomocowego przeznaczonego dla działających w Gdańsku organizacji pozarządowych.

- Miasto Gdańsk przygotowało pakiet pomocowy, który można nazwać pakietem szczególnej współpracy NGO – dodała prezydent Gdańska, która podczas konferencji zaprezentowała pięć jego najważniejszych punktów.

Pierwszy to możliwość umorzenia lub odłożenia w czasie i rozłożenia na raty opłat z tytułu korzystania z miejskich lokali i nieruchomości. To wsparcie udzielane będzie wyłącznie na wniosek podmiotu i uzależnione będzie od rodzaju umowy. Drugi punkt pakietu to uelastycznienie sposobów i terminów realizacji zadań zleconych. – Możliwe będą zmiany kadry, harmonogramów zadań, a także zmiany kosztorysów. Będą tu konieczne aneksy do umów, bo musi się to odbyć - tak jak wszystko w naszym mieście - zgodnie z prawem – wyjaśnia Aleksandra Dulkiewicz. Kolejna sprawa to zgoda na uruchomienie alternatywnych sposobów realizacji działań, co do których są już podpisane umowy. Tam gdzie to będzie możliwe, po uzgodnieniu z opiekunem projektu, dopuszczalna będzie forma zdalna lub on-line. W ramach pakietu dla NGO uruchomione zostanie też forum konsultacji i debaty na temat współpracy z NGO w sytuacji kryzysu. Konsultacje z urzędnikami prowadzone będą on-line za pośrednictwem mediów społecznościowych w formie kanałów pomocowych na FB czy na You Tube. – Ma to służyć wymianie doświadczeń, tego jak organizacje pozarządowe mogą sobie radzić w sytuacji kryzysu. Pomocą będą służyć także urzędnicy, głównie z obszaru usług społecznych, ale również z zakresu kultury czy sportu – mówi prezydent Gdańska. Zostaną również uruchomione minidotacje lub pożyczki na wspieranie działań związanych z zapobieganiem skutkom epidemii COVID 19 oraz na utrzymanie płynności finansowej organizacji pozarządowych. 

Komputery dla uczniów

Prezydent Aleksandra Dulkiewicz poinformowała także o nowej inicjatywie. Chodzi o akcję pomocową, która ma na celu przekazanie niepotrzebnego sprzętu komputerowego dzieciom, które takiego sprzętu nie posiadają. – Nauka zdalna zaskoczyła wszystkich. Wiele domów nie jest na to gotowych, bo chociażby jest tam kilkoro dzieci. Pamiętajmy, że nadal w naszym mieście jest grupa ludzi, których po prostu nie stać na to żeby mieć komputer z dostępem do Internetu. Oszacowaliśmy te potrzeby – brakuje w Gdańsku ok. 1800 komputerów zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli – mówi Aleksandra Dulkiwicz. - Postanowiliśmy utworzyć specjalną skrzynkę kontaktową gdzie chcielibyśmy przyjmować także używany sprzęt komputerowy, po to aby ci, którzy nie mają go w ogóle, mogli także korzystać z nauczania on-line.

Sytuacja na rynku pracy

Piotr Borawski zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu przedstawił aktualną sytuację na lokalnym rynku pracy. – Obserwujemy już pierwsze sygnały zmian na rynku pracy. O kilka procent zwiększyła się liczba wniosków o rejestrację bezrobotnych. Mamy także pierwsze zgłoszenie zamiaru dokonania zwolnień  grupowych – mówił Piotr Borawski. Zastępca prezydenta Gdańska przypomniał również o możliwości uzyskania pomocy, która jest realizowana przez Gdański Urząd Pracy. Od wtorku, 2 kwietnia gdańscy przedsiębiorcy, dotknięci ekonomicznymi skutkami koronawirusa mogą ubiegać się w Gdańskim Urzędzie Pracy o wsparcie przewidziane tzw. tarczą antykryzysową. Na początku uruchomiony został nabór wniosków dla mikroprzedsiębiorców o udzielenie pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności. Jej wysokość wynosi do 5 000 zł i może mieć charakter bezzwrotny po spełnieniu wszystkich wymogów. Z rozwiązania zaproponowanego w ramach tarczy skorzystał już pierwszy gdański mikroprzedsiębiorca. Środki finansowe w kwocie 5 000 zł wpłacone na jego konto zostały już 3 kwietnia, po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku.

Tramwaj wodny najszybciej od lipca

Tramwaj wodny, który co roku uruchamiany był na początku maja, w tym roku, ze względu na sytuację epidemiologiczną zostaje zawieszony. - Mając świadomość tego jak wygląda sytuacja, po rozmowie z operatorem usługi czyli z Żeglugą Gdańską zdecydowaliśmy, że w maju i w czerwcu kursy tramwajów wodnych nie będą się odbywały – informuje Piotr Borawski – Mamy nadzieję, że wkrótce sytuacja wróci do normy i od lipca będziemy mogli wznowić kursowanie tramwajów wodnych – dodaje zastępca prezydenta Gdańska.