Klaudia Gurzyńska
Polski Chór Kameralny
Polski Chór Kameralny otrzymał kolejną, 22 nominację do najbardziej prestiżowej Nagrody Polskiego Przemysłu Fonograficznego Fryderyk za płytę Musica Sacromontana XIV - wydawnictwa DUX Recording Producers 2019.
Płyta została nominowana do nagrody Fryderyk 2020 w kategorii: Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa/Muzyka Poważna.
Wykonawcy:
Iwona Hossa – sopran
Anna Bernacka – mezzosopran
Tomasz Krzysica – tenor
Jarosław Bręk – bas
Polski Chór Kameralny
Jan Łukaszewski - przygotowanie chóru
Sinfonietta Cracovia
Marcin Nałęcz-Niesiołowski – dyrygent
Nagrania dokonano podczas koncertu finałowego XIII Festiwalu Muzyki Oratoryjnej Musica Sacromontana w Gostyniu 5-6 października 2018 roku.
Missa ex D Józefa Zeidlera, zarejestrowana na płycie Musica Sacromontana XIV DUX 1574, to swoista prezentacja bardzo solidnego warsztatu kompozytorskiego, który obfituje w różnorodność zastosowanych środków.
W zbiorze muzykaliów gnieźnieńskich spoczywają również dwie kompozycje Antoniego Habla (1760-1831). W ówczesnej Rzeczypospolitej główną rolę w upowszechnianiu symfonii odgrywały ośrodki kościelne i działające w nich zespoły. Symfonia [D] utrwalona na nominowanej płycie jest przykładem lokalnej symfonii kościelnej.
Przez 200 lat spuścizna muzyczna Józefa Zeidlera była kompletnie zapomniana. Dopiero w roku 2006 w 200 rocznicę śmierci kompozytora wykonano jego dzieła podczas I Festiwalu Muzyki Oratoryjnej Musica Sacromontana organizowanego przez Stowarzyszenie Miłośników Muzyki Świętogórskiej im. Józefa Zeidlera w Bazylice Księży Filipinów na Świętej Górze w Gostyniu.
Festiwal MUSICA SACROMONTANA służy kontynuacji zamierzeń zakonu Filipinów, którzy pragnęli ewangelizować poprzez szeroko pojętą propagację kultury. To dzięki ich staraniom już w XVII wieku powstała tam znakomita kapela, a do Gostynia zjeżdżali najwybitniejsi kompozytorzy.
Muzyka ta wzbudziła zainteresowanie krytyków i publiczności. Okazało się, że zachowane w klasztornej bibliotece utwory Zeidlera, reprezentują wysoki poziom kompozytorski. Niektórzy nazwali nawet zapomnianego gostyńskiego kompozytora „polskim Mozartem”. Styl muzyki Zeidlera jest typowo klasycystyczny – przejrzysty, elegancki i pełen prostoty, odpowiadający zasadom obowiązującym w ówczesnej muzyce europejskiej.