Przeglądarka IE 11 nie jest wspierana na witrynie. Proszę skorzystać z nowej przeglądarki Edge firmy Microsoft

Referat Prasowy Urzędu Miejskiego w Gdańsku

MUSICA SACROMONTANA XIV

Klaudia Gurzyńska
Polski Chór Kameralny

Data publikacji 15:04

Polski Chór Kameralny z nominacją do Fryderyka

Polski Chór Kameralny otrzymał kolejną, 22 nominację do najbardziej prestiżowej Nagrody Polskiego Przemysłu Fonograficznego Fryderyk za płytę Musica Sacromontana XIV - wydawnictwa DUX Recording Producers 2019.

Płyta została nominowana do nagrody Fryderyk 2020 w kategorii: Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa/Muzyka Poważna.

Wykonawcy:

Iwona Hossa – sopran

Anna Bernacka – mezzosopran

Tomasz Krzysica – tenor

Jarosław Bręk – bas

Polski Chór Kameralny

Jan Łukaszewski - przygotowanie chóru

Sinfonietta Cracovia

Marcin Nałęcz-Niesiołowski – dyrygent

 

Nagrania dokonano podczas koncertu finałowego XIII Festiwalu Muzyki Oratoryjnej Musica Sacromontana w Gostyniu 5-6 października 2018 roku.

Missa ex D Józefa Zeidlera, zarejestrowana na płycie Musica Sacromontana XIV DUX 1574, to swoista prezentacja bardzo solidnego warsztatu kompozytorskiego, który obfituje w różnorodność zastosowanych środków.

W zbiorze muzykaliów gnieźnieńskich spoczywają również dwie kompozycje Antoniego Habla (1760-1831). W ówczesnej Rzeczypospolitej główną rolę w upowszechnianiu symfonii odgrywały ośrodki kościelne i działające w nich zespoły. Symfonia [D] utrwalona na nominowanej płycie jest przykładem lokalnej symfonii kościelnej. 

Przez 200 lat spuścizna muzyczna Józefa Zeidlera była kompletnie zapomniana. Dopiero w roku 2006 w 200 rocznicę śmierci kompozytora wykonano jego dzieła podczas I Festiwalu Muzyki Oratoryjnej Musica Sacromontana organizowanego przez Stowarzyszenie Miłośników Muzyki Świętogórskiej im. Józefa Zeidlera w Bazylice Księży Filipinów na Świętej Górze w Gostyniu.

Festiwal MUSICA SACROMONTANA służy kontynuacji zamierzeń zakonu Filipinów, którzy pragnęli ewangelizować poprzez szeroko pojętą propagację kultury. To dzięki ich staraniom już w XVII wieku powstała tam znakomita kapela, a do Gostynia zjeżdżali najwybitniejsi kompozytorzy.

Muzyka ta wzbudziła zainteresowanie krytyków i publiczności. Okazało się, że zachowane w klasztornej bibliotece utwory Zeidlera, reprezentują wysoki poziom kompozytorski. Niektórzy nazwali nawet zapomnianego gostyńskiego kompozytora „polskim Mozartem”. Styl muzyki Zeidlera jest typowo klasycystyczny – przejrzysty, elegancki i pełen prostoty, odpowiadający zasadom obowiązującym w ówczesnej muzyce europejskiej.