Przeglądarka IE 11 nie jest wspierana na witrynie. Proszę skorzystać z nowej przeglądarki Edge firmy Microsoft

Referat Prasowy Urzędu Miejskiego w Gdańsku

Cover photo  FB GCK
Zdjęcie portretowe: Jędrzej Sieliwończyk

Jędrzej Sieliwończyk
Urząd Miejski w Gdańsku

Data publikacji 14:02

Gdańskie Centrum Kontaktu od roku służy mieszkańcom

Z Gdańskim Centrum Kontaktu można się skontaktować nie tylko telefonicznie, lecz także przez profil na Facebooku, Mapę Porządku i formularz on-line. Od początku działalności GCK otrzymało od gdańszczan i gdańszczanek ponad 40 tys. zgłoszeń i odebrało blisko 30 tys. połączeń telefonicznych. Kilkoro pracowników GCK dyżuruje przez całą dobę 7 dni w tygodniu, m.in. pod numerem telefonu 58 52 44 500. W sobotę 28 września mija pierwszy rok działalności Gdańskiego Centrum Kontaktu.

 

Gdańskie Centrum Kontaktu obchodzi swoje pierwsze urodziny. Podczas zwołanej z tej okazji  konferencji pasowej podsumowano pierwszy rok działalności tej jednostki . - Gdańskie Centrum Kontaktu działa od roku, mieszkańcy, od 2004 roku mieli możliwość dzwonić pod numer miejskiego inżyniera, przyzwyczaili się do tego kontaktu - powiedział Piotr Borawski zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu  - Rok temu stwierdziliśmy, że to nie wystarczy, potrzeba takiego miejsca, w którym ze wszystkimi miejskimi jednostkami i służbami będzie można skontaktować się w jednym miejscu. Tak właśnie powstało GCK. Okazało się, że to jest właśnie to, czego oczekiwali mieszkańcy – dodał Piotr Borawski.

Głównym zadaniem tego wspólnego centrum kontaktu dla urzędu i jednostek miejskich jest usprawnianie i upraszczanie komunikacji między mieszkańcami, turystami i przedsiębiorcami a samorządem. Przez ostatni rok działalności pracownicy odebrali blisko 30 tys. połączeń telefonicznych oraz zarejestrowali ponad 40 tys. zgłoszeń od mieszkańców. Sprawy te rozwiązywali samodzielnie lub przekazywali do realizacji właściwym miejskim służbom i jednostkom. Zespół GCK, który na co dzień zajmuje się obsługą spraw, tworzy 14 osób. Ponad 65% zgłoszeń zrealizowanych zostaje w czasie do 7 dni od zarejestrowania. W GCK można nie tylko zgłosić problem, ale również uzyskać różnego rodzaju informacje, np. o tym, jakie należy spełnić warunki, aby uzyskać świadczenia, czy jakie dokumenty są potrzebne, by wyrobić lub zmienić dowód albo prawo jazdy czy też zameldować się w Gdańsku. Pracownicy udzielają również informacji praktycznych przydatnych podczas najbliższych wyborów, np. na temat transportu osób z niepełnosprawnościami lub trudnościami w poruszaniu się, formalności dotyczących osób niezameldowanych w Gdańsku, a chcących tutaj głosować, a także nowych obwodów wyborczych.

– Najtrudniejsze w naszej pracy jest to, że odbierając telefon, nie wiemy, o co zapyta nas osoba po drugiej stronie. Przekrój pytań jest olbrzymi: od problemów z infrastrukturą miasta, przez pytania dotyczące merytorycznych spraw, którymi zajmuje się Urząd Miejski, do tych najtrudniejszych, czyli indywidualnych, skomplikowanych problemów naszych mieszkańców. Możliwość pomocy w tej ostatniej kwestii daje najwięcej satysfakcji – mówi Hanna Walko-Artichowicz z GCK. – Dla mnie osobiście niezwykłe jest to, jak wiele rzeczy na temat naszego miasta dowiedziałam się przez zaledwie jeden rok pracy w GCK.

Z pracownikami GCK można kontaktować się na kilka sposobów. Niemal 70% klientów wybiera telefon, 13% osób korzysta z Mapy Porządku, a 9% – z formularzy on-line. 

 – Najczęściej zgłaszanym tematem wymagającym interwencji służb miejskich były kwestie związane z nieprzepisowym parkowaniem, ze stanem infrastruktury drogowej oraz martwymi zwierzętami, wymagającymi uprzątnięcia. Jeśli chodzi o pytania, w tym miesiącu najczęściej dotyczą one tematów związanych z wyborami, świadczeniami (500+, Dobry start, Bon Żłobkowy) oraz meldunkami, wyrobieniem dokumentów czy użytkowaniem wieczystym – informuje Jarosław Schroeder, kierownik GCK.

W drugim roku działalności GCK będzie zwiększało zakres oferowanej mieszkańcom pomocy merytorycznej w sprawach obsługiwanych na co dzień przez wszystkie jednostki miejskie. Wśród nowych tematów pojawią się np. te związane z komunikacją miejską. Ponadto mieszkańcy lokali prywatnych będą mogli również poprzez GCK zgłaszać problemy dotyczące terenów spółdzielni czy wspólnot mieszkaniowych. Dzięki temu pod jednym numerem telefonu będzie można zgłosić wszelkie sprawy związane z infrastrukturą w całym mieście.