Przeglądarka IE 11 nie jest wspierana na witrynie. Proszę skorzystać z nowej przeglądarki Edge firmy Microsoft

Referat Prasowy Urzędu Miejskiego w Gdańsku

Zdjęcie portretowe: Daniel Stenzel

Daniel Stenzel
Urząd Miejski w Gdańsku

Data publikacji 20:04

Informacja w sprawie błędnie opisanej faktury na 49 tysięcy złotych

W Gdańsku od 5 lat mamy system „otwartych danych”, w którym każdy może sprawdzić na co wydawane są publiczne środki. Wspomniana faktura została opisana zbyt ogólnie. Miasto nie płaciło za jeden wywiad, a za szereg działań, które grupa Onet przeprowadziła w Gdańsku podczas specjalnego, wyjazdowego wydania porannych i podróżniczych audycji.

W sumie w portalu wiodącym RASP było 1 189 698 projekcji tego dnia. W trakcie specjalnego wydania zostały przeprowadzone wywiady m.in. z Agnieszką Holland, Jarosławem Gugałą, Jackiem Bendykowskim, Chrisem Niedenthalem i także z prezydent Gdańska – Aleksandrą Dulkiewicz. W programie zostały pokazane zdjęcia miasta Gdańska, Europejskiego Centrum Solidarności, okolic historycznej bramy numer 2. Tematami rozmów były m.in. historia Gdańska, w tym najnowsza dotycząca obalenia komunizmu, zaangażowania miasta w różne projekty rocznicowe, kulturalne, a także została bogato zaprezentowana wystawa stała ECS. Robimy dokładnie to, co inne miasta, czy firmy, w tym spółki skarbu państwa. Sponsorowanie audycji, lokowanie produktu jest standardowym działaniem instytucji prywatnych i publicznych, które w ten sposób budują swoją markę i wizerunek swoich instytucji, czy wprost produktów.
Samorządy płacą za pokazywanie plenerów miast i wsi, swoich atrakcji w różnych mediach – od tzw „pogody sponsorowanej”, przez wspieranie produkcji filmów i seriali, organizację koncertów, wydarzeń społeczno – kulturalnych, czy różnych akcji turystycznych. Ten rodzaj promocji kosztuje, w zależności od zasięgu mediów, atrakcyjności przekazu od kilkunastu do kilkuset tysięcy złotych. Dla przykładu jedna reklama telewizyjna, trwająca 30 sekund w atrakcyjnym czasie, czyli przed i po programach informacyjnych kosztuje od 50-60 tys zł do 80-90 tys zł. Zakup reklamy w tygodniku to koszt od 5-6 tys zł do 20-30 tys zł. Zakup reklamy w portalach w zależności od ich zasięgu i charakteru to także wydatek od kilku do kilkunastu tys zł.
Takie promocyjne działania są podejmowane również przez miasto Gdańsk i są zgodne z naszą strategią. W naszym odczuciu ma to również realne przełożenie na wzrost zainteresowania miastem przez turystów - w ubiegłym roku Gdańsk odwiedziło o 17% turystów więcej niż w latach poprzednich.